Slévání firem způsobilo, že v roce 2019 korporace New Disney koupila The Fox, společnost stojící za dokumentarizací alieních forem z různých končin vesmíru. Současný majitel společnosti Bob Igerus loni nařídil vyrobit celovečerní snímek Romulus Alienus, aby za spousty peněz donutil žurnalistické organizace označit ho za nejlepší Aliení dokudrama od doby Alienů Jima Irona. Lidé ale prozřeli a uvědomili si, že jim Igerus nadělil jen průměrný škvár s lehce nadprůměrnými záběry alieních monster. Příběh ale tímto neskončil, protože roku následujícího byl na obrazovky vyslán seriál se zvláštním názvem: Vetřelci na Zemi. O tomto seriálu byly napsány následující řádky.
Co k tomu říct? Alien: Earth už skončil a všichni moc dobře víme, jak dopadl. Mnozí se stále ozývají ohledně toho, jak z vetřelčího monstra udělali mazlíčka, který udělá vše, co mu jeho panička řekne. A tahle kritika je jasně zasloužená, protože Alien, později pojmenovaný jako Xenomorf, je známý pro svoji potřebu udělat ze všech organismů inkubátory pro své potomky. Ani bych nedodával, že to dělá nemilosrdně, jako spíš, že mu je to vpodstatě šumák, jak to dělá. Možná u toho zažívá radost, ale z pohledu lidských postav je to čisté zlo. Je to tvor, který to dělá bez viditelného vyjadřování emocí, je-li jich vůbec schopen - a prostě je mu asi jedno, co si o něm kdo myslí. A právě proto nedává moc smysl, že tento Alien, který v seriálu vyběhne z břicha jedné z postav, se nechá osvojit lidskou, ale technicky vzato androidí, mámou. K této osobě si vytvoří vztah, protože jak jinak si vysvětlit, že na zapískání udělá vše, co po něm jeho nevlastní máma chce, a navíc to v jedné scéně vypadá, že ho androidka hladí po jeho zraněné "tváři", a Alien se při tom chová jako nějaká chudinka.
Pokud jste si o seriálu nic předem nezjišťovali, asi vás překvapí, že nenavazuje na filmový díl, kde Alieni ztroskotali na Zemi (ve čtvrtém díle Resurrection). Jde překvapivě o dějového předchůdce k originálnímu filmu od Riddleyho Scotta a tím pádem se objevuje otázka, jak moc se tím mění děj filmové série. Osobně mi vždy přišlo maximálně fascinující, že pouhá těžařská loď úplnou náhodou narazí na první mimozemský kontakt kdesi ve vesmíru. Jak se dozvíme z jednoho dílu Alien Earth, seriál předělává příběh prvního filmu na "prostě další z mnoha kontaktů s mimozemšťany" a tímto značně oslabuje jeho záhadnost - řekl bych, že tak činí mnohem silněji, než to učinil film Prometheus, kde Space Jockey, nebo někdo vypadající jako on, byl vysvětlený jako člen rasy Inženýrů. Film Prometheus jasně neříká, že konkrétní Space Jockey, ten, který byl fosilizovaný kvůli délce své smrti na planetce LV-426, je také Inženýr. Stále může jít o mimozemšťana neznámé rasy a v Prométheovi se Inženýr za něj mohl - třeba z úcty - jen vydávat. Ať tak nebo jinak, není to jednoznačné a prostor pro debatu tu rozhodně je (neznámý mimozemšťan nebo Inženýr).
Tady ale společnost Weylan-Yutani (později známá jako Weyland-Yutani) jasně importuje vetřelce z končin vesmíru tak snadno, jako kdyby šlo o pořízení chleba v supermarketu. Záhadnost otázky, zda tam někde ve vesmíru existuje mimozemský organismus, je zcela zlehčena, a to až neúprosně - jako kdyby to bylo sprosté, pokud byste se na to tvůrců chtěli zeptat. "Existuje za hranicemi Země život?" "Wot? Jasněže! A to dokonce v tolika podobách, že v každým dílu představíme novou aliení rasu!" Čím více mimozemšťanů, tím lépe? Nejde o fosilie, ale o živé mimozemšťany! Jako kdyby jeden nestačil. Mimochodem, nabízelo se pojmenovat seriál jako Aliens: Earth. Proč toho nevyužili? Řekl bych, že s větším množstvím mimozemšťanů (kterým tu říkají monstra) hrozilo už od začátku riziko, že ostatní mimozemšťané přeberou štafetu pozornosti a hlavního Aliena strčí na druhou kolej. Jenže, ve výsledku tu o ně vlastně nejde, protože v centru pozornosti nejsou alieni, natož Alien, ale androidi! No, chápete to?
Monstra tu hrají druhé housle, protože seriál se nesoustřeďuje na následky toho, co se stane, přivezete-li si domů hrůzu z vesmíru (a teď nemluvím o slečně v baru), ale na to, co se může stát, zavřete-li supersilné androidy v boudě na ostrově. Něco se bude dít. Vlastně ne... Největší chybou seriálu je absence zajímavého děje. Totiž, androidi nic zajímavého nedělají. Jeden kyborg (pozor, ne android) se zajímá o jednoho indického androida, se kterým naváže wifi komunikaci a nabádá ho, aby mu přivezl na pláž aliena. Vliv na děj má nejspíš fakt, že androidi jsou vlastně děti - které pomohl zachránit Boy Kavalier, jedna z hlavních postav seriálu -, a proto se děj ubírá takovým směrem, kdy se postavy nechovají jako dospělí lidé a dělají i tomu poplatná rozhodnutí. Já v tom vidím jako takovou záchranu, kdy scenárista je z obliga, udělá-li jedna z postav něco hloupého. Bohužel se totéž nedá omluvit u ostatních - dospělých - postav, které jsou stejně tak hloupé, a dokonce možná i hloupější než Wendy a spol (androidi pojmenovaní podle knížky Peter Pan - z pochopitelného důvodu).
Ve scénáři chybí nejen hrůza, ale i napětí. Z monster nejde strach, snad proto, že jsou po celou dobu zavřené v laboratoři a (do jisté chvíle) jediná smrt tak vzejde pouze z toho, že se do jejich kontejneru někdo omylem přichomýtne, nejspíš z důvodu nižší inteligence. Absence hrůzy je neodpustitelná, zvlášť když jde o stejnou sérii, kterou započal jeden z nejhrůzostrašnějších filmů všech dob.
Musím říct, že první díl mě docela chytnul - možná z důvodu, že jsem neměl tušení, jak špatně seriál dopadne (co se kvality týče). Zápletka s vysláním dětských androidů s dospělou vizáží do právě havarované vesmírné lodi, kde mají být mimozemské stvůry, mě nalákala svojí neotřelostí. Od druhého dílu nastoupil pocit, že tvůrci sérii Alien vůbec nerozumí a to se bohužel potvrdilo i v následujících dílech. Vetřelec tu navíc nejenže nevyužívá lidská těla ve svůj prospěch, ale dokonce utíká, když dostane po čumáku gumovým projektilem. Nepřijde mi to důstojné a hodné jména Vetřelec. Ale někomu, komu je tahle série ukradená, to nejspíš vadit tak moc nebude.
Docela mě fascinovalo, jak seriál končí: bohužel ve špatném smyslu slova. V celém díle se toho moc nestane. Dojde k (spoiler) velmi krátké bitce kyborga a androida, která nevyústí nijak zajímavě, a tím hůř, když onen android (s bílými vlasy) celý seriál něco tajného plánoval a my se nedozvěděli, co to bylo. A (spoiler) z Wendy se stává záporák, protože oznámí svůj plán na ovládnutí (nejspíš celého) světa. Z důvodu, aby jí tomu nezabránil, je Boy Kavalier, který Wendy a ostatní děti předtím zachránil, zavřen do vězeňské cely. (spoiler) Vetřelec s malým vetřelátkem se na to dívají z bezpečné vzdálenosti z vnějšku cely a za metalové skladby končí celý seriál, kdy divák nevěří vlastním očím, co právě viděl - a že jde skutečně o poslední díl tohoto seriálu (pokud neschválí další sezónu).
Co se Alien: Earth nedá upřít: vypadá opravdu dobře. Kulisy a další vizuální aspekty jsou topnoč - možná až na samého Vetřelce, který není úplně Gigerovský a spíše naopak tam jde poznat, že jde o člověka v kostýmu. Mám z toho pocit, jako by producenti uvažovali tím způsobem, že to musí stačit - vzhledově to musí souhlasit. Scénář byl možná až to poslední, na čem se dělalo. (spoiler) Z Marcy se stane Wendy, potká Vetřelce a rozhodne se ovládnout svět, ať už ji k tomu vedlo cokoliv (třeba neustálé sledování Doby ledové). A to, co se děje mezitím, museli něčím vyplnit - čímkoli. A aby to nebyla nuda, tak tam jsou právě ti mimozemšťané, aby byl divák neustále v očekávání, že se na ně dostane řada (a pokud ne v tomto díle, tak určitě v díle dalším).
Nejtrapnější chvíle seriálu jsou s Wendy volající na Vetřelce, kdy na něj cvaká jazykem a on ji slyší, i když je od ní na stovky metrů daleko. Určitě to mají nějak odůvodněné, jak to funguje, protože jinak by to tam přece nedávali, že? Ale když to není vysvětlené přímo v seriálu, tak se jako divák opravdu divím. Někomu - z tvůrců - to přišlo jako skvělý nápad. Mně a spoustě dalším fanouškům to přijde jako nesmysl, který ničí skvělé vesmírné monstrum.
Co napsat na závěr? Těšil jsem se, u prvního dílu jsem se bavil a od druhého jsem si říkal, jak někdo může tak skvělý koncept zničit takhle hloupým scénářem.
zeal



0 komentářů:
Okomentovat