středa 28. ledna 2009

Je o herní recenze ještě zájem?


Někdejší vydavatel Excaliburu Martin Ludvík chtěl nedávno přijít na trh s novou koncepcí časopisu, ve které by nebyly žádné recenze. Šílené? Dřív, když jsem byl ještě nadšeným čtenářem herních časopisů, bych řekl, že přišel o rozum. A dnes? Jsem toho názoru, že je to tah nesmírně zajímavý. A to zejména proto, že herní recenze už zdaleka nejsou, co bývaly. Říkám - pryč s nimi.

Recenze dnes

V dnešních recenzích chybí cosi, říkejme tomu ASD (neplést s LSD). Pro každého to může být něco jiného, ale všechno to má jedno společné. Něco, co člověka přinutí jít ke stánku v deštivém počasí, jen aby si mohl koupit svoje oblíbené čtivo pouze pro to, aby si početl (promiňte - teď mi ukápla pomyslná nostalgická slza). Pokud se podíváme na dnešní stav českých herních časopisů, je to dost k pláči. Nedá se to číst! Jak v posledních letech tuhle situaci pozoruji, není to jen můj názor. Netýká se to pouze recenzí, ale časopisu jako celku. Někomu v něm chybí stálá redakce, druhému schází upřímnost redaktorů (autor bezduše hru popisuje aniž by šel přímo na věc a u známého titulu není schopen říct čtenáři do očí, jaká že je to hnusná sračka), třetímu vadí chladná profesionalita (tu se dokáže naučit i Hloupý Honza), čtvrtému vadí herní neerudovanost dnešního "pisálka". A přeplácanost a celková (smrtící) nepřehlednost časopisu v tom hraje taky podstatnou roli (ach ten dnešní design). Jednou z velkých výtek je pak to, že časopis by neměl být jen sbírkou článků - časopis musí fungovat jako časopis (viz první čísla Score), i když tohle se dá těžko popsat, natož vysvětlit. Recenzím nechybí POUZE nadšení, chybí jim ASD, které by mě přimělo přicucnout se k papíru a objet zrakem každý každičký řádek, abych pak po otočení poslední stránky časopis odložil a slastně vydechl. Krátce řečeno - dnešní recenze jsou o ničem. Pryč s nimi. Pryč s časopisem! Ale počkej, kvůli tamtý plný hře si to koupím.

Je o recenze vůbec zájem?

Dnes je jiná doba, vše je na internetu. Tak proč by někdo chtěl číst recenze v papírovém časopise, ptám se. Ale ne, zeptám se jinak. Proč by dnes, v době internetu, chtěl někdo vůbec číst recenze? Na internetu si můžeme pustit video ze hry, můžeme si celkem rychle stáhnout demo a vyzkoušet hru přímo, čímž si o ní uděláme dobrý obrázek (dobu hraní, popř. technické detaily zjistíme ze stránky výrobce). V dnešní době zavedených žánrů má naprosto každý o hrách slušnou představu, často lepší, než kdejaký profesionální novinář. Hráči ví, jaké hry chtějí hrát. Z recenze bysme se detailně dozvěděli, jaká vlastně ta hra je. ALE - určitě by bylo lepší, kdyby někde existoval nějaký výcuc z ní, který by posloužil stejně a navíc by nehrozilo, že bysme při zjišťování těch informací usnuli.

Resumé

Jsem toho názoru, že o (rádoby)profesionální recenze není a ani nikdy nebyl zájem. Dřív se herní časopisy četly prostě z toho důvodu, že to bylo v módě - všechno, co se týkalo her bylo v módě. Bylo to cool, něco nového, moderního - kdo chtěl být cool, musel tuhle módu následovat. A následovalo se to s radostí, protože Score a Level psali chytří a talentovaní lidé, dvě dobré party, které se navzájem prostřednictvím čtenářů popichovaly. Byla to zábava. Až do doby, než se z počítačových her stal velkej byznys. Myslím, že dnes by se to v takovém měřítku zopakovat nedalo, ale věřím, že Excalibur s jeho QWE, pokud by počítal i s ASD, měl slušnou šanci uspět. Protože já si o hrách číst chci, ale nemám kde.

Vlastně částečně mám - včera mi přišel balík s dvaceti čísly Score (těmi, co jsem na půdě nenašel), které jsem vyhrál na internetové aukci.

zeal

4 komentáře:

  1. Tendenční blábol. Napiš příště o tom, jak to bylo ve školce fajn a že tenkrát ti komunisti nebyli zas tak špatní.

    OdpovědětVymazat
  2. TomášMarný: A nějaké argumenty by v té tvojí hlavičce nebyly?

    OdpovědětVymazat
  3. Počkej, podívám se, bude to jen minutka, moc velkou tu hlavičku nemám.
    Už to mám, něco tam bylo!!
    Tematické články místo recenzí jsou stará známá věc, kterou se někde snaží rozvíjet méně a někde více, ale pořád platí, že je toho pomálu.
    Tvůj názor na recenze je jak vyprávění starého kmeta, jak tenkrát bylo všechno lepší. Kolik ti prosím tě bylo, když si chodil do trafiky pro časák? Mě bylo tenkrát puberta a ten časák jsem si kupoval, protože nic jinýho ke čtení nebylo a všechno o čem se v tom časáku psalo, jsem si chtěl jednou zahrát, ale nemohl jsem, nebyl na to komp. Můj názor je takový, že herní časáky se nemění, ale čtenáři ano, dospívají. Pro koho myslíš, že tenkrát Andrew hláškoval ty svoje pitomý fórky? A pro koho myslíš, že ty časáky jsou psaný dneska?
    Nerozumím, co myslíš tou stálou redakcí? Poslechni si Papíka u Modráka, jasně tam říká, kdy ve score založili stálou redakci.
    Že recenzenti nedokážou napsat o sračce, že je to sračka? A co třeba Vávra s exkrementálním Prince of Persia nebo ve score Mount and Blade? Nebo každá recenze od strany 50 a dál.
    Chladná profesionalita a neerudovanost? Koho tím jako myslíš? A co je to profesionální recenzent neerudovaný? Že tě nebaví číst jeho recenze? Třeba je chyba v tobě? Třeba stáří?
    Smrtící nepřehlednost? Již více jak desetiletí je struktura časáků stejná: obsah, drobky, preview, recenze/tematický článek, underground/mobily/konzole, techbox, návody, kultura. Co je nepřehledné? Design? Mě level po grafické stránce dostává dost. Většinou u Rybky naposled „dostal jsem komp k ježíšku“, podobně pracuje i na pctuningu, takže no problem.
    Prohlížím první čísla score a nemůžu přijít na to, jak jakože to vlastně ten časopis funguje jako časopis a ty dnešní časáky tak nefungujou. Rozložení recenzí a témat stejné, velikost časáku stejná, … já nevim, jsou to časáky na oko stejné. Jen jestli náhodou to není otázka sentimentu starého kmeta?
    Plný hry u časáků je to nejstrašnější klišé, kterým se vždycky zabije jakákoli diskuze. „No recenze jsou na hovno, a proto si to všichni kupujou jenom kvuli plným hrám.“ Šitový plný hry, který jsou deset let starý nebo průměr jak blázen. Nesmysl.
    Recenze na internetu vždycky jsou a budou k smíchu. Podívej se, co za 16ti letý kluky píše tiscali, nebo dělá videa. Nemluvě o hodnotě informace napsané nějakým nickem p6xel, 7dick, omáčka. Dema jsou většinou z první úrovně a dál víš hovno, jak to bude pokračovat s hratelností. Videorecenze ano. Ale musí se umět.
    Technické detaily třeba pro GTA4 na rockstar jsou mi k hovnu, mě ta hra prostě nejede. Ano, koupil jsem si ji! Ale zase rychle prodal do bazáče.
    Výcuc ze hry? Co třeba recenze?
    Číst je tenkrát nebylo cool, ale povinnost, protože nic jinýho nebylo a na průmyslovce s 30ti klukama to ani jinak nešlo, tam musel člověk číst level, i kdyby nechtěl.
    Velkej byznys byl kolem her vždycky, určitě ne v Čechách, ale v civilizovaném světě ano.
    Resumé: pláčeš tady nad svými léty, které jsou už dávno pryč. Nad dobou, kdy si byl ve dvě hodiny odpoledne doma a měl si hovno co napráci, tak si pořád dokola ojížděl časáky, který jsou, na chlup stejný jak dneska.
    Ježíš teda vlastně ne tenkrát tam byl božský Andrew, který ty hry ani nehrál, nekřesťansky spoileroval a hláškoval jako správný puberťák.
    Ach to byly časy.
    Peace and respect.

    OdpovědětVymazat
  4. Páni. Díky za dlouhý příspěvek, ale proč je tak plný negativity? Jestli jsem tě tímhle článkem naštval, tak se ti hluboce omlouvám. Pointou článku bylo, že dřív ty časopisy byly psaný pro radost (jistě, autoři za to dostávali peníze, to je mi jasný) a že dnes ty články jsou dost nudné - není to jenom můj názor. To je všechno, o čem tenhle článek je. Dřív se četly recenze, ani ne tak pro informativní zjištění (stejně se většina těch her, o kterých se tam psalo, nedalo sehnat), jako spíš pro to, že ti lidi, jejich výtvory a pojetí časáku INSPIROVALO HRÁČE KE HRANÍ HER. Do stánku jsem chodil, když jsem byl na základce. Teď je mi 23 a starým se být necítím. Dokonce - to bys nevěřil - mě i teď hry strašně baví. A právě proto jsem se rozhodl začít psát tento blog, který není od nějakého zkušeného herního novináře, ale od hráče, který o hrách nikdy předtím nepsal. Mír s tebou.

    OdpovědětVymazat