středa 24. srpna 2022

Testování umělé inteligence s Dukem Nukemem

Před pár lety jsem si tady v jednom článku stěžoval, jak se nemůžu pustit do tvorby dungeonu, protože mi chybí šikovný ilustrátor. No a jelikož jsem tento problém neměl jenom já, tak už ho za mě někdo vyřešil.  A je to řešení vskutku nápadité a ekonomicky navíc velice výhodné! Sice jsem si za ta léta nastřádal pár tisícovek pro digitálního umělce, v této chvíli ale už nepřemýšlím, že bych je kterémukoliv dýchajícímu umělci předal, protože... jak už to tak bývá... stroj opět nahrazuje člověka. 

Ještě tak před pěti lety by nikdo neřekl, že by umělá inteligence mohla kariérně uspět v malování obrázků. Díla, která vycházejí z pece umělé inteligence MidJourney (případně i Dall E 2 a Stable Diffusion), nad tím zůstává rozum stát. A skutečně nejde o nějaké koláže již existujících děl, alébrž o zcela nové malby, které počítač kreslí jaksi "z paměti". Midjourney jsem si zaplatil začátkem července, kdy program fungující přes Discord zahájil svoji službu a už jsem stihl vygenerovat stovky ne-li tisíce obrázků. Jsem zcela přesvědčený, že pomocí MidJourney půjdou generovat obrázky vhodné pro použití do her, takže jako herní vývojář vyhazuju bankovky nad sebe a křičím nadšeně jako školačka. Skutečný ilustrátor by nebyl schopen za cenu předplatného (30 dolarů měsíčně) nakreslit tolik obrázků, co jeho AI protivník, a hlavně ne v tak drsném časovém okně - čítající několik sekund. 

A jak to vlastně funguje? Jednoduše. Na Discordu zadám povel pro AI "/Představ si + prompt" a nadále pokračuji třeba větou: Duke Nukem skóruje ve fotbalovém zápase. V případě červencové - a pozor! ne ještě tak dokonalé - verze se mi do několika sekund zobrazil následující výjev Duka chystajícího se vstřelit vítěznou branku.

Říkal jsem si, že Duke tam vypadá trochu mdle, jako kdyby se bál kopnout do míče a to jistě neodpovídá Dukově povaze. AI tak v červenci stále nevěděla, kdo Duke je. Ale věděla jak Duke vypadá. Nic víc, nic míň. MidJourney po zadání úkolu vždy nabídne čtyři políčka. Po zopakování mého zadání se objevily zcela nové, i když ne úplně skvělé, obrázky:

Podle všeho opět MidJourney ukázal Duka jako nemotorného a podivně vystrašeného. Že by to bylo podivnou kombinací Duke a fotbal? Napadlo mě pokusit se o jiné kombinace, třeba jak by to vypadalo, kdyby si Duke odskočil na toaletu přečíst si noviny:

Výsledek celkem fajn, a to jsem ještě v té době nevěděl, že téma toaleta je na MidJourney zadání ne zrovna vítané - stejně jako jakýkoli pokus zobrazit nahotu a násilí (čemuž se dá dát jen palec nahoru - protože s opačným přístupem by tuhle technologii mohli jisté osoby zastavit a my bysme přišli jak o spoustu zábavy, tak i o možnost mít umělého ilustrátora, který pro vaši hru namaluje téměř vše). Takhle vypadaly ostatní, ne už tak povedené, možnosti:

Nadále jsem se zaměřil vměstnat Duka do mých oblíbených prostředí, např. do filmu Indiana Jones:

A pokračoval jsem dál a dál, a ještě než představím poslední červencový obrázek, tady se můžete podívat na další nabízené pózy Duka v již zmíněném filmu o archeologovi, kterého mám rád skoro stejně jako Vévodu atomu: 

Jak si můžete všimnout na předchozí fotografii, při vybrání jedné ze čtveřice variant se obrázek doplní o dosud skryté detaily a obrázek získá také na vyšším rozlišení. K nějakým větším změnám obvykle nedochází. 

No a nakonec jsem chtěl vědět, jak by Duke vypadal, kdyby hrál ve filmu v roce 2022 a tedy by z něj Hollywood udělal Duchess Nukem, silnou hrdinku nepotřebující žádného mansplainera:

I když, Hollywood by ji nejspíše zakryl a bujné poprsí bysme také nezahlédli, pokud by roli získala velmi talentovaná herečka. 

Je pravda, že na každém obrázku je minimálně jedna chybička, no prostě na žádném z nich Duke nevypadá realisticky. A to se najednou, konkrétně včera, změnilo. Nová Beta MidJourney nabízí zcela jinou kvalitu! Posuďte sami:

A ještě tento:

No není to naprostá nádhera? Moje zadání bylo Duke Nukem ve Hře o Trůny. Podle mě je to prostě bez chybky a rozdíl s minulou verzí je opravdu ohromující. Tudíž jsem pokračoval v zadávání. Říkal jsem si: to je tak úžasný, co by na to asi řekl Duke? Tak jsem si tu představu dal zobrazit skrze mého umělého umělce:

"Duku, co říkáte na výsledky vašich obrázků z MidJourney?"

"Nějak se mi z toho vykreslily vlasy.", odvětil Duke. Tady se trošičku nepovedl Dukův účes a další obrázky se taky lehce pokazily. Na druhou stranu věřím, že při lepším zadání by se opět zobrazil kompletní Duke v lepší kvalitě.

Pokud dáte povel "zopakovat" u konkrétního obrázku, mám dojem, že se kvalita lehce zhorší. Tady si například AI vůbec nevědělo, jak naložit s Dukem, a tak ho udělalo z herní grafiky a nikoli jako reálnou osobu. Taky nevím, proč svléklo reportérku - nic takového jsem nenapsal do zadání. Nakonec, proč ne. Stále jde o vkusnou, ehm, fotku.

S čím si MidJourney moc neporadil, je spojení Duka a Pána prstenů. První fotka je celkem stylová a na druhé ho zařadil do role záporáka. Proč?

Při finálním zkoušení jsem si řekl, že by bylo celkem srandovní, pokud by Duke hrál ve Stranger Things. Výsledek mi přijde kvalitativně jako velmi povedený.

Po lehce omlazeném Dukovi přichází Duke se stylovými brýlemi:

A bez nich, i když to nebylo v mém zadání. AI je šikovná natolik, že dokáže zobrazit Duka i bez brýlí:

A co kdyby byl Duke jedním z dětských, tedy hlavních, hrdinů?

Z mého pohledu moc fajn výsledky. A to autoři, ti dýchající umělci stojící za MidJourney, slibují tento nevšední zážitek vytváření neexistujících obrázků ještě zdokonalit. 

Nakonec jsem přidal Duka při čtení recenzí Duke Nukem Forever. Co říkáte, není to paráda?

A jako bonus, na všechny obrázky vám MidJourney věnuje autorská práva pro komerční použití. A ano, je to návykové. Tak rychle si udělat kafe kafe a zpět do MidJourney na další obrázky!

m.j. zeal

0 komentářů:

Okomentovat