úterý 22. listopadu 2011

Herní vejce Dizzy

Pětadvacet let uplynulo od doby, kdy videoherní vajíčko Dizzy poprvé spatřilo světlo světa. Codemasters už nikdy neudělali tak dobrou hru, pokud nepočítáme Dizzy 4, Dizzy 5, Dizzy 6 a Dizzy 7. Nějakého Dizzyho jsem hrál v období, kdy jsem poprvé svařoval, vlastně kdy jsem hrál největší herní pecky Dosové éry. První byl ten díl, kde (už dvouoký) Dizzy začínal v jeskyni a jeho první úkol byl otevřít nějaké zpropadené dveře, a mezi prvními předměty byl hornický krumpáč. Pak jsem se s ním vydal do lesa, kde Dizzy narazil na studnu. Na konci levého okraje herní úrovně byl zámek s padajícím mostem a v hradě bylo další vajíčko, které kopírovalo Dizzyho pohyby. Po zatáhnutí za páku se pod druhým vajíčkem otevřelo propadlo a na světě bylo o jednu omeletu navíc. Hrad byl ale spíš možná na pravé straně, než nalevo, jak jsem si teď mlhavě vybavil Andrewovu mapu z Excaliburu (koupeného snad ještě dříve, než jsem měl počítač). Nejlepší na Dizzym bylo jeho salto, které dělal při skákání. Tomu sekundovala roztomilá grafika a velmi sympatický byl fakt, že šlo o adventuru a zároveň o arkádu, které byly v té době všemi tak oblíbené. V jednom dílu jsem se dostal hodně daleko, ale myslím, že díky nemožnosti savování (a velikému množství her, které jsem si musel zahrát) jsem ho nikdy neměl možnost dojet až do konce.

Dizzy se prý vrací. Je na tom Codemasters až tak špatně? Kdoví. Možná se Dizzy vrací jen symbolicky, v což pevně doufám, jelikož dnes už nemá nikomu co říct. Stejně jako Pacman nebo Manic Miner (kterého jsem myslím ani nehrál - až tak stará hra to je). Co by možná mohlo projít - kdyby se Dizzy vrátil formou DLC ke hře LittleBigPlanet. Pokud by se však Codemasteři rozhodli o 3D remake, s největší pravděpodobností by šlo o stejný úspěch jako u EarthWorm Jim 3D, a možná ani to ne. V každém případě si Codemásteři koledují o články na způsob "hra x už dnes není relevantní, a tak je to automaticky špatná hra!" nebo "hra selhává na špatné psychologii postavy - Dizzy je zcela jednodimenzionální postavou oproti Laře Croft" . Nakonec ale Dizzy stejně vyjde jen pro iPad a iPhone, kde se bude prodávat za dolar, a to jsou ostatně jediné platformy, na které tohle finančně nezajímavé vajíčko patří.




zeal

3 komentáře:

  1. Prvni odstavec peknej, druhej divnej. Dizzy je idealni hra na reainkarnaci v ramci PSN, Xbox Live, telefonu, tabletu, mozna Steamu. Takovyhle hry presne chybi. Roztomily, detsky, ale pritom ne hloupy, ktery si dokaze zahrat i dospely, i kdyz samo nejvic je to pro ty mensi. Pokud uvazuji Codemasters v tomto smeru, bude to uspech.

    OdpovědětVymazat
  2. Ted sem koukal, ze to bude remake Yolkfolk na Android, App store, coz je naprosto idealni tah. Minimum prace a uspech zarucen :). Ostatne takovyhle remaky 8-mi bytovych znacek na mobily a tablety se delaji furt, kolikrat si toho ani media nevsimnou...

    OdpovědětVymazat
  3. Tak jsem to odhadl dobře. Kdybych měl Androida nebo iPhone, tak bych si Dizzyho určitě pořídil. Na rozdíl od stříleček tam nebude až takovej problém to na touch screenu ovládat. Prince of the Yolkfolk je myslím zrovna nejlepší díl.

    Hmm, jak teď o tom přemýšlím, mám chuť zahrát si Dizzyho na PSP. Hmm.

    OdpovědětVymazat