pondělí 28. března 2016

Tutorial: Začátek s Unity

ZAČÁTEK

Nejdříve si stáhneme Unity: http://unity3d.com/get-unity/download?ref=personal

Po spuštění Unity a stisknutí tlačítka Nový program budete vyzváni k následujícím třem činnostem:


1. Pojmenování projektu: zkuste vymyslet příhodný název pro naši první společnou hru.
2. 2D nebo 3D: Hned pod názvem je nabídka ze dvou možností: 3D a 2D. Vyberte 2D. Naše první hra bude ve 2D. Nic špatného by se nestalo, pokud byste vybrali, ať už omylem anebo záměrně ("Schválně, co to udělá!") 3D. Naše hra bude potřebovat jen dvě osy a tento výběr se stejně týká jen importování assetů (herních objektů), u nichž se automaticky upraví jeden atribut.
3. Create Project: A jdeme na tvorbu samotné hry. Vytvoří se nový projekt.

TEORIE: RYCHLÝ PŘEHLED

Abyste se rychle zorientovali v tom novém, neznámém prostředí zvaném Unity, řekněme si alespoň několik základních informací. Unity se skládá z několika oken:



1. Menu: Odtud budeme vytvářet objekty, importovat assety a ukládat náš projekt, aby ho počítač při opuštění Unity nevymazal.

2. Play, Pauza, Stop: Jakmile budeme chtít hru otestovat, Unity má na toto tři velká nepřehlédnutelná tlačítka uprostřed. Play hru spustí - a to i tehdy, když hra ještě nic neobsahuje. Stop ji zase zastaví a veškeré změny provedené během testu prováděného za zapnutého tlačítka Play zase vrátí, chcete-li uklidí, do původního stavu.



3. Inspektor: je okno, které ukazuje veškeré informace o herním objektu. Kliknete-li myší na kterýkoli objekt v Hierarchy (musí existovat, jinak na něj není jak kliknout), inspektor okamžitě vyrukuje s informacemi jako je pozice v herním světě, rotace, rozměry a spousta dalších, méně či více užitečných informací. V tomto okně budete měnit údaje o objektu, jako je např. výchozí pozice nebo rotace objektu ve hře, přidávat skripty a další.



4. Hierarchy: je seznam všech objektů, které jsou aktivní ve vašem programu. Pro začátek vám Unity vytvoří do hry kameru. Zde se dá kliknout na objekt (např. na kameru) a informace o něm se objeví v Inspektoru.

5. Konzole: vypisuje chyby v kódu. Je velmi užitečná při zjišťování, a následném odstraňování, vašich chyb. Pro začátečníky jde o nejužitečnější okno v celé Unity.

6. Project a 7. Assets: je souborový manažer. Můžete v něm skrz tlačidlo Create vytvářet skripty (kam budete zapisovat logiku hry), dále materiály, shadery a adresáře (aby v tom nebyl sice hezký, ale nepraktický nepořádek). Myší můžete "přetáhnout" z Projectu do Hierarchy herní objekt, který se poté okamžitě stává aktivní součástí hry.

8. Aktivní Okno: viz. následující 9 a 10.

9. Scéna: zde můžete pomocí myši všechny herní objekty posouvat, obracet a vůbec zjišťovat, co všechno máte ve svojí hře. Písmeny Q, W, E, a R měníte metodu, se kterou působíte na objekt:
    Q - ručkou můžete prozkoumávat scénu
    W - měníte pozici aktivního objektu
     E - měníte rotaci aktivního objektu
     R - měníte měřítko, ke kterému se vztahuje velikost objektu (taháním za jednu z os lze měnit X a Y nezávisle na sobě)

10. Herní okno Game: ukazuje výsledek vaší práce, respektive to, co vidí kamera. Na začátku je aktivní okno prázdné (modré). Nelze v něm nic editovat (narozdíl od Scény), ani do něj nic přidávat, např. přetáhnutím objektu. Tohle okno je především užitečné během testování vašeho vyvíjeného produktu, ehm, výtvarného díla. Chcete-li vědět, jak hru uvidí hráč, tohle okno mějte aktivované.

To by bylo pro začátek vše. Oken je tu dokonce víc, ale jsou dobře schované v menu, před začátečníky. Začínajícímu tvůrci videoher stačí už tento počet - z většího by mohl již v počátcích vývoje zešílet (to zpravidla přichází až po prvním roce s Unity).

A nyní se už vrhneme na tvorbu naší hry! Již v příštím článku.

zeal

0 komentářů:

Okomentovat