pondělí 24. května 2010

Směrem k větší interakci

Hry se budou do budoucna ubírat směrem k větší interakci, o tom není pochyb, ani není zapotřebí věštecké koule, protože to tak je. Stačí si to jen představit.

Více interakce pro všechny?

Jak pro koho... Japoncům se to, jako hernímu národu, možná zamlouvat nebude, ti si s Máriem vystačili dobrejch dvacet let a ještě s ním určitě pár let vydrží. Ten Mário, má to ale kliku.

Krásný příklad takové netradičně vysoce interaktivní hry z posledních měsíců: Heavy Rain od Quantic Dreams. Díky vysoké míře interaktivity, navíc ve spojení s fungujícím časem (o tom článek někdy později), je hra velice napínavá, hráč má opravdu pocit, že všechno ve hře ovládá - díky přísným požadavkům na točení a mačkání tlačítek, díky tomu, jak prováděná akce pokračuje pouze za podmínek stisknutého tlačidla, je hra mnohem "opravdovější" než hry, ve kterých člověk zmáčkne tlačítko a čeká, co se asi stane, jaká animace postavičky bude následovat.

Heavy Rain je jen pouhým krokem k budoucnosti hraní. Je jako takový první prototyp dalekohledu, který na počátku 17. století vynalezl Hans Lippershey (díky, Wiki!), později, jak víme, zdokonalený Galileo Galileiem. K Hubbleovu teleskopu je ještě cesta daleká, ale správná myšlenka tu je, první krůčky k cíly byly udělány.

Více interakce? I'm totaly in.

zeal

50 komentářů:

  1. Tohle je slepá ulička, respektive větev, která povede jinam. hry zůstanou tím čím jsou dnes...
    Navíc kolik takových her je? HR, ... a dlouho nic... Fakt průkopník jak hovado...

    OdpovědětVymazat
  2. Mackanie tlacitok ako idiot, tomu hovoris interakcia? Ano, narazam na Heavy Rain..., ja tomu teda hovorim krok spat :(

    OdpovědětVymazat
  3. A vy dva srandisti ste Heavy Rain hrali?

    Predni vyvojari se o Heavy Rain vyjadruji jako o vynikajicim hernim zazitku a novem smeru, jehoz prvky by radi v budoucnosti zakomponovali do svych her.

    Kdezto dva sasulove od nikud maji svuj nazor, ani by hru hrali. hura! :)

    OdpovědětVymazat
  4. Skace: Je to ukázání směru. Jestli se ujme, to je už druhá věc.

    MickTheMage: Mít po celou dobu celkovou kontrolu nad tím, co se děje na obrazovce, ano tomu říkám interakce.

    OdpovědětVymazat
  5. Rob: Koukal jsem 2 hodiny na videostream
    Zeal: Zapoměl jsi dodat že pseudokontrolu... To že mačkáš tlačítka a k ničemu to reálně nevede se nenazývá interakcí...
    pravou interakci najdeš leda tak v GTAčku ve freeformu na ulici...

    OdpovědětVymazat
  6. Skace: Máš tak velkou kontrolu, nakolik je ti to samozřejmě v rámci vyprávění dovoleno. HR není sandbox hra, aby sis tam dělal co chceš. To je ale myslím jasný. Je ti tam umožněno tolik kontroly, jako asi ve skutečnosti - taky vem v potaz úlohu hlavních hrdinů a jejich vsazení do kontextu toho světa. Policista řeší zločiny a nemůže si jen tak odběhnout na pizzu - ani ve skutečnosti by to neudělal. Každá postava má vlastní myšlenky - který můžeš slyšet z nabídky v in game menu - pak se podle nich zachovat nebo taky ne. To jsou možnosti. Tou interakcí myslím ale i ovládání, kde jakákoliv činnost může proběhnout kdykoliv, nehledě na dění okolo, chceš se napít džusu a páčkou si pro něj dosáhneš a jiným pohybem se ho rozhodneš vypít, ale ouha... venku štěká pes a ty tu páčkovou činnost přerušíš právě v momentě, kdy se tvoje postava chtěla napít - tím pádem se nenapije. To mi jako pseudokontrola rozhodně nepřijde. Je v tom rozhodně víc interakce než ve hrách, kde stiskneš jedno tlačítko a vidíš, že tvoje postavička sekne mečem nebo že udělá kotoul.

    OdpovědětVymazat
  7. Ohooo vrchol interakce - kvedlání čudlíkama ve správnou dobu...
    Hra budoucnosti - Huitar hero a podobně

    OdpovědětVymazat
  8. Tak GTA je vlastně taky Guitar Hero, jestli si rozumíme.

    OdpovědětVymazat
  9. Nechápu...
    BTW v GTA nemusíš zmáčknout 1 konkrétní čudlík a rozhodovalo se mezi "stiknul - výborně, můžeš zmáčknout další čudlík" a "nestisknul - zkurvení akce" Tam máš desítky čudlíků a každej je zprávnej - tohle je interakce :)

    OdpovědětVymazat
  10. Možná se to takhle z toho textu blbě chápe. Zkus si to představit jako jakousi pseudo virtuální realitu, kde můžeš dělat prakticky cokoliv - místo ovladače si představ virtuální rukavice - a ty jseš postavou v nějakém příběhu, který můžeš svými činny nebo nečinností ovlivňovat.

    OdpovědětVymazat
  11. Je mi jasný, že to ovládání není dokonalé - určitě mnohem lepší by byla taková hra ve VR prostředí. Každopádně je to asi maximum na cestě k takovému VR zážitku, co se se současnými konzolemi a ovladači dá provést.

    OdpovědětVymazat
  12. Já o takovýhle "hry" nestojím a spousta hráčů rovněž.

    OdpovědětVymazat
  13. No hele možná o tom píšu nesmysly, např. to s tou VR to není moc přesný. V jádru je to adventura, ale oproštěná od všech zastaralých mechanismů, statičnosti a je to koncipované jako realistická detektivka. Nejvíc asi napoví vlastní zkušenost, fakt nevím, jak bych to mohl nejvíc přiblížit. Snad nejblíže je k tomu Fahrenheit od stejné firmy.

    OdpovědětVymazat
  14. Stacilo demo, aby dalo jasne najavo, ze ta hra je horsia nez starucky Omikron! Ved to cele bolo absolutne smiesne. Teda tak si ja dobru hru nepredstavujem.

    OdpovědětVymazat
  15. Vy ste tema svejma odehranejma hrama a predstavou o nich strasne, ale strasne zabedneny...

    OdpovědětVymazat
  16. http://twtpoll.com/r/k39eol OMG lidi jsou fakt divný...

    OdpovědětVymazat
  17. MickTheMage: podle dem určovat kvalitu hry, no to je fakt dobrej nápad. To je jako určovat kvalitu filmu podle traileru.

    OdpovědětVymazat
  18. Ak je hra dobra, musi ta dokazat presvedcit aj demo. Za tych cca 20 rokov sa mi to vzdy potvrdilo. Takze sorry kamo... :)

    OdpovědětVymazat
  19. Detail: neplati to samozrejme 100%, ale skratka pokial ma nepresvedcilo demo, skor bola hra pre mna priemerna ako dobra. Naopak sa mi to este nikdy nestalo. Ak bolo demo dobre, hra bola tiez dobra.

    OdpovědětVymazat
  20. Bedna a jeste navic konzerva... A otvirak nikde...

    OdpovědětVymazat
  21. Mně už párkrát demo buď těžce zklamalo a výsledek byl o něčem jiným nebo nadchnulo a výsledek stál za bačkoru (naposledy Fear 2). Ale jako HR je potřeba si zahrát minimálně hodinku, a hlavně plnou verzi. Třeba uvidíš, že je to super anebo taky zjistíš, že to není pro tebe, ale hlavně... nebude to dojem z pouhýho dema, ale už fakt plnohodnotnej dojem.

    Robotron3: :)

    OdpovědětVymazat
  22. Nerad to říkám takhle sprostě, ale OLOL. Heavy Rain, jako film, kde hráč ovlivňuje naprosté minimum toku děje a událostí, dávat jako vzor budoucí interaktivity? OLOL. Zahrajte si Daggerfall a pak se můžeme bavit o tom, jestli budoucnost her (alespoň těch komerčních) není náhodou v tom hráče co nejvíc omezit a dát mu za to filmové zážitky...

    OdpovědětVymazat
  23. Mick a Dave: Vy jste jasnej pripad zakonzervovanejch odborniku. To je jako kdyz nekdo celej zivot poslouchal rock and roll. Novy zanry pak taky zkusi, ale vzdycky se vrati zpet k tomu starymu dobrymu. Vzdyt v tech novotach uz neni ani za mak rock and rollu! A pokud se mu neco zalibi? Vzdycky to budou jen ty pisnicky, kde hrajou kytary a ta muzika slape...

    A takovy lidi pak pisou na zachodky punk is not dead, i kdyz to nikoho nezajima... Dinosauri no :)

    OdpovědětVymazat
  24. Dave de Sade: a ona snad není v Heavy Rain vysoká míra interaktivity? Možná si každý pod tím slovíčkem představujeme něco jiného nebo jinak fakt nevím.

    OdpovědětVymazat
  25. zeal: Je ovládání menu DVD filmů forma interaktivity? Je střídavé mačkání PAUSE a PLAY na magnetofonovém pásku interaktivita? Je Heavy Rain, film přerušovaný nekorespondujícím mačkáním tlačítek, interaktivita?

    Jestli se někomu Heavy Rain líbí, jeho věc, jeho chyba, jeho problém, neberu to nikomu. Ale klást tento film, kde se dají ovlivnit tři věci a vše ostatní okolo je balast, za vzor, vrchol či novou generaci interaktivity? Ani omylem.

    Když si pustím libovolné porno a vyhoním si, je to víc interaktivní, než Heavy Rain.

    Pomalu s těma dinosaurama, vy milovníci Luštěly a laciného popu.

    OdpovědětVymazat
  26. Dave: V HR je daleko variabilnější ovládání než ve většině her. V HR se hráč neustále účastní na tom, co hlavní hrdina vykoná. Ano, je to mnohem interaktivnější, než většina her. Myšleno konzolových samozřejmě. Mačkání tlačítka X v boji? Co je to za interaktivitu?

    Nevím jestli jsi vůbec HR hrál, protože ovládání DVD menu nemá s HR nic společného.

    OdpovědětVymazat
  27. Dave: V HR Interaktivita neni jen v moznostech menit kde se co da a kontrolovat to. Tam jde prece o feedback, nevim jak to cesky napsat, u to ovladani... Pro me uz byl zazitek, kdyz jsem s detektivem musel vysplhat z mista cinu do vrsku na tu dalnici. Naprosto obycejna scena, banalni vec, ktera by se v jine hre preskocila, nebo ukazala jako animace, a zde musis vynalozit silu uz jen na to, aby postava nesklouzla, levou nohu, pravou nohu. A dostat se nahoru? Nejake usili te to stalo. To je prave to genialni na Heavy Rain, diky tomu ovladani a systemu - hrajeme i ty casti, ktere normalne nejsou pribehove dulezite, se s hrou muzes szit tak, jako v zadne jine predtim, protoze je tam vetsi zpetna vazba, ty na hru, hra na tebe... To v zadne jine hre nikdy nebylo.

    Nespokojeni hracove pche. Nic proti nim, ale aby taky pres svou nespokojenost obcas videli to dobre...

    OdpovědětVymazat
  28. Dobré je to že jsem si nekoupil PS3 XD

    OdpovědětVymazat
  29. Jsem rád, že lidi se dokážou "interaktivně bavit" nad primitivnostmi typu šplh po žebříku. Místo toho, abychom vedli postavy k inteligentnímu řešení _opravdových_ problémů, jelikož autoři bohužel postavy i scény napsali naprosto hloupě, se budeme rozplývat nad šplhem po žebříku.

    BRAVO, TLESKÁM, VÍCE TAKOVÝCH HER!

    OdpovědětVymazat
  30. Které scény jsou na HR hloupé? Ne fakt, já to nevím.

    A co se týče příběhu, asi to mělo něco do sebe, když je pro MĚ Heavy Rain jedním z největších herních zážitků posledních deseti, patnácti let. Nevím jak jsou na tom detaily, ale ta důležitá stránka příběhu určitě žádnými neduhy netrpí (zase si za to musím dát imho - v HR jsem se zase tak nešťoural). Pak je tu řada skvělých kritik, které příběhu rovněž nic nevytýkají. Takže asi takhle.

    OdpovědětVymazat
  31. Ano, vice takovych her! David Cage uz pracuje na dalsi, bude to vice scifarna. A ja se na ni sakra tesim!

    To ze Daveovi chybi nejake bunky, ktere mu neumoznuji docenit Heavy Rain, je problem Davea, ne te hry ;)

    OdpovědětVymazat
  32. 2zeal: Které scény jsou hloupé? Nerad se opakuji, ale "všechny". Vyberu pár namátkou, které mne rozzvracely smíchem nad idiocií celé hry:

    1) Úžasně tajný vrah má úžasně zakódovaný počítač - kupodivu na pouhá tři písmena. Bonus - postava, která heslo "uhodne", nemá jediné pojítko, že by heslem mohlo být právě toto trojpísmenné slovo (úžasné heslo, opravdu).

    2) Po mnoha letech působení Origami vraha nemá policie JEDINÉ vodítko, kdo by to mohl být. Nikdo z postižené rodiny se neozval policii s onou tajemnou krabicí, kterou jim poslal vrah - a to ani po té, co jejich dítě zemřelo, takže neměli důvod něco tajit. Samozřejmě.

    3) Hlavní hrdina je vrahem ujišťován, že nesplní-li jeho zkoušky, dítě zahyne. Přesto jako hráč mohu některé, zejména finální zkoušky, neudělat. Nejen, že se dítě neutopí, ale navíc hrdina "poprvé inteligentně" sleduje nahrávku topícího se synka, kdy na základě zvuku v okolí určí jedno ze tří až pěti potenciálních míst, kde může synek být. Proč tomu nevěnoval pozornost dříve - opravdu mám věřit tomu, že se na nahrávku dívá pokaždé tři sekundy a neřeší to? Proč zbylé dva dny, které ztrácel debilními zkouškami, raději neobjel autem oněch několik lokací, ke kterým tak jako tak došel - ovšem až po těch zbytečných zkouškách? Protože je to není normálně uvažující člověk, ale loutka vedená idiotským scénářem, která zkrátka nepředpokládá základní inteligenci lidské bytosti.

    4) Hlavní hrdina po získání cca 10 písmen z 15ti (tuším po třetí zkoušce), které tvoří adresu, kde je dítě drženo, není schopen vzít Google Maps nebo jen blbou mapu s rejstříkem ulic a zjistit, kde se asi ten fakan nachází. No jo, idiot.

    5) Vrah trpí třicet či více let traumatem z dětství. Co dělal těch třicet let a proč se rozhodl být vrahem zrovna před sedmi lety?

    6) Fatálně chybí dějové pozadí jednotlivých postav, není ani naznačeno, jako hráč se s nimi nemohu sžít. (U Ethana je o náznak pokušeno, ale vyjma toho, že trpí nějakou nevysvětlenou a nepodstatnou stíhou toho moc nevíme).

    Pozor, tohle opravdu NEJSOU detaily, to jsou zásadní chyby v chování charakterů, které jsou ne-uvěřitelné, příběh proto vyznívá naprosto komediálně až céčkově a vůbec mi to znemožňuje brát Heavy Rain vážně, či nějak jinak pozitivně. Nejsem idiot, jako Ethan. Scénář má VÁŽNÉ díry a David Cage NEUMÍ napsat nic, co by mělo hlavu a patu. To, že se tenhle pedofil poprvé vykašlal na andělíčky střílející lasery z prdelí prostě nestačí k tomu, abych bral jeho tvorbu pozitivně. Samotný fakt, že o hře už nemluví nikdo, krom pár zoufalců a kritiků je výmluvný - bublina se nepovedla, jdeme dál.

    A ano, více her s KVALITNÍM příběhem bez bot, možností dění ovlivnit. Opravdu mi chybí buňky na radost z toho, že sleduju, kdy postavě uklouzne noha z žebříku a já ji zachráním quick time eventem. Rád bych se staral o jejich rozhodování, vést je inteligentně k řešení opravdových problémů, jako je třeba záchrana syna, vy volači po interaktivitě.

    Pochopitelně čekám reakci, že mnou popsané problémy hry jsou "detaily", ale buďte tak laskavi a zkuste si to přehrát v hlavě, jak byste se chovali asi vy, kdyby vám někdo unesl dítě. Pokud stejně idiotsky, jako Ethan, tak gratuluji - Heavy Rain je přesně hra pro vás a je dobře, že ztratíte možnost vychovávat svého syna - ve vaší blízkosti byl ve smrtelném nebezpečí.

    Snad jsem se vyjádřil jasně, vysvětlení vítáno (vysvětlení != bylo to dané scénářem).

    P.S.: Rozhodně vám nepřeji, aby vám unesli dítě někdy v budoucnosti. Ethanovi jsem to přál, je to blb, kterej si zaslouží mnohem horší trest za svou existenci, asi jako David Cage.

    OdpovědětVymazat
  33. A já na to odpovím krátce, protože je tu příšerné vedro. Na jednotlivé body bohužel odpovědět nemůžu, protože Heavy Rain nemám - byl mi zapůjčen k recenzi -, abych si mohl tvé výtky ověřit a následně je vyvrátit. Já osobně si nepamatuji na žádné podivné chování postav, respektive v mé hře nic takového nebylo. Hru jsem si moc užil, ale věřím, že pokud by tam byly nějaké nesmysly nebo hloupé chování, určitě bych si toho všiml a měl bych ze hry o poznání horší dojem.

    Prostě někomu se něco líbí a někomu jinému zase ne. Takovej je život.

    OdpovědětVymazat
  34. Nááááádherná odpověď, vskutku. Takže ty tady bojuješ za hru, kterou si sotva dotal na recenzi, tedy na pár hodin, a hnedle z toho máme moudro o dokonalosti interaktivity ve formě šplhání na žebřík. Bravo!

    Podívej se, Heavy Rain má scénář v kvalitě chrupu staré squaw a z hlediska rozhodování hráče je zpracován ještě hůře. To není možné "nevidět", kdokoliv při sledování obrazovky si toho všimne, pokud přistupuje k produktu upřímně. Jestli jsi zaslepený, i když nechápu jak, proč a za co, tak si toho samozřejmě nevšimneš. Mně by se i story "líbila", kdyby nebyla tak blbě udělaná a hlavně napsaná. A to, že se mi nelíbí hloupé a nelogické postavy či příběhy, to mi přece nemůžeš mít za zlé.

    Každopádně, až se ke své milované, vysněné a dokonalé hře, jak si ji měl tuhle teda půjčenou, dostaneš, jistě během pár hodin budeš mít odpovědi na otázky, které jsem naznačil. A zopakuji - odpověď není "protože je to tak ve scénáři, že se postavy mají chovat jak troglodyti".

    Pak se posuneme dál v chápání kvality hry a i interakce obecně. Jde totiž o něco víc, než časté mačkání tlačítek v quick time eventu při šplhání po žebříku. Musíš mít motivaci, možnost volby a uspokojení z hráčova vkladu do hry - provázat světy před a za obrazovkou. A k tomu je potřeba mnohem více, než se nám pokusil předvést Heavy Rain (a mnoho dalších her, abych nepomlouval jenom jednu).

    OdpovědětVymazat
  35. Ne, já za HR nebojuju, zas tak moc mi za to ty hry nestojí.

    OdpovědětVymazat
  36. Neviděl jsem tam nic takového, co píšeš a zaslepený nejsem.

    Jinak, evidentně hrám rozumíš mnohem lépe než já. Přeju ti to.

    OdpovědětVymazat
  37. Evidentně jsi hru teda viděl jen z vlaku, protože popisuju stěžejní body scénáře. Ale tak co, jsem za blba.

    Se omlouvám, že jsem vůbec vstupoval do debaty :(.

    OdpovědětVymazat
  38. Dohrál jsem to jen jednou, tak jestli je to podle tvojí definice "viděno z vlaku", tak ano.

    OdpovědětVymazat
  39. Teda Dave. Vzdycky smi pripadal v pohode, clovek, co toho o hrach hodne vi a neboji se to ukazat. Ale tady to trochu prehanis ne?

    Proste Zealovi se ta hra libi, me taky, tobe se nelibi, kazdy jsme v tom zrejme hledali neco jineho a neco jineho nas zcela oslovilo. To co tebe skoro urazi, nam nevadilo, protoze jsme ocenovali zase uplne neco jineho. Proste nekomu se neco libi, druhemu nelibi. Zrovna u tebe bych si nemyslel, ze to budes brat az tak na doraz a smrtelne vazne...

    OdpovědětVymazat
  40. Pozor na tomhle místě.

    Za prvé jsem se nedozvěděl ani od tebe, ani od Zeala, co vám na Heavy Rain přijde tak úžasného, že se vám to líbí. Padl tady příklad s kvantitou interakce, která v součtu rozhodně nijak nepřevyšuje jakoukoliv jinou hru jiného žánru. Můžeme pak polemizovat, jestli nás uspokojuje vklad do hry ve formě desítek prkotin, převážně zbytečných (například jsem nepochopil důraz na možnost změny pozice postavy během dialogů - můžu si stoupnout, sednout, opřít se - ale k čemu? Dialog to nijak neovlivnilo, kamera nebyl nijak více atraktivní a vůbec bylo podezřelé, že se vyslýchaná osoba ani nepodivila, když jsem okolo ní během dvou minut změnil desetkrát pozici. Kdyby mne vyslýchaná osoba nějak okřikla ať neblbnu, kdyby okomentovala moje divné chování, kdyby mi řekla "nesedej si ke mně" například - řekl bych, že je to dobré. Tohle ale "hře" trestuhodně chybí - dotáhnou detaily do konce - i když teda Heavy Rain nemá dotažené do konce nic no).

    Za druhé - a to mi přijde v mé kritice podstatnější - tady nebylo nijak naznačeno, jak se vyrovnat s očividnými botami ve scénáři ve velikosti děr po ledovci v Titanicu. Jasně jsem představil situace, které buď nedávají smysl anebo vykazují velice nízkou inteligenci či pud sebezáchovy jednotlivých postav.

    V tom výsledku ani ty, ani Zeal (který si hru evidentně nepamatuje, což je i po dohrání klasifikovatelné, jako "vidět hru z vlaku") nebyl schopný obhájit buď ony díry anebo obhájit "že vás baví tahat za přetržené nitky hloupých a špatně napsaných charakterů".

    Podívej se - být hnidopich je snadné. Na druhou stranu - mám mnoho dotazů k některým detailům, které jsou zkrátka nepochopitelné. S trochou nadsázky si představ situaci, že slavní Quantic Dreams s vybavením za milion dolarů na motion capturing mají před sebou herce, který dostane za úkol vylézt ze sprchy a otřít se ručníkem. Herec to udělá normálně, jak se otíráme pravděpodobně my všichni, ale pak musel "někdo" přijít (a tipuju to na Davida Cage mezi námi) kdo řekl "Ne, takhle to do hry nedáme, dej tu scénu znova, chytni ručník za cípy a pohazuj si s ním na zádech, jako největší buzna v peep show". Tohle je usměvavé hnidopišství, ale přesto mne to vede ke krátkému zamyšlení "proč".

    Chceš velkou věc? Co ta slavná scéna, kdy Ethan utíkaje před ozbrojenou policejní jednotkou skočí ze střechy dvoupatrového motelu? Za prvé - proč po něm detektiv Blake (jestli si to jméno dobře pamatuji) nevystřelil, když jde (údajně, což Blake nemůže vědět) o vraha dětí a ozbrojeného - do tohoto okamžiku se choval jak pistolník na divokém západě - co se stalo? Za druhé - dohnat chlapíka s nějakou tou zlomeninou by se podařilo pravděpodobně i mně a to jsem v běhu dost špatnej - minimálně bych se o to pokusil. A za třetí - policejní jednotka "ála SWAT" jde honit ozbrojeného vraha dětí a "zapomene" motel obklíčit. Jak francouzské.

    Já tady nemám potřebu dokazovat, jestli Heavy Rain je nebo není dobrý produkt. Já mám naprosto jasno, že jde o jednu z největších sraček všech dob. Dejme to stranou. Otázkou ale není vlastně až tak "Co se tobě na hře líbí", ale spíše "Jak se ti to může líbit". Pokud je tvá odpověď ve stylu "Heavy Rain se mi líbí přestože je scénář silně nekonzistentní a postavy silně inteligenčně nevyspělé", poťukám si na čelo, ale vezmu to. Konec konců dobrých her s debilním scénářem a postavami je docela dost.

    A jsme u jádra věci - kdo prezentoval od začátku Heavy Rain jako dospělé psychologické drama? Byli to Quantic Dreams. Můžu přijmout vážnou thrillerovou hru, která obsahuje zásadní nedostatky ve scénáři a výjimečně neuvěřitelné postavy? To bohužel ne.

    Znamená to, že nemohu Heavy Rain přijmout jako "béčko"? To je už o něco pravděpodobnější, ale pořád se Heavy Rain neklasifikoval, jako zábavný zážitek. Naopak mi ta hra způsobila trauma, mám z ní stíny na duši a i když se snažím ji vytěsnit z paměti, nejde to. Uvažuji o žalobě za psychickou újmu. /pokračování

    OdpovědětVymazat
  41. /dokončení

    Prosím, jste možná otrlější hráči vycvičeni Nova seriály (bez urážky, ale někdo se na to vážně kouká), každopádně měla-li být budoucnost her ve směru, jakým se vydal Heavy Rain či Komisař Rex, tak to bych raději žádnou budoucnost neměl.

    Naštěstí pravda a láska vždy zvítězí nad lží a nenávistí. Heavy Rain je propadák a neštěkne po něm ani pes, takže je vše v nejlepším pořádku.

    Kdyžtak další reakce do mailu, ať to moc nezasíráme - ale nezastírám, že mne tahle debata celkem baví - do okamžiku, kdy se alespoň tváříte, že máte protiargumenty.

    P.S.: Vyměnit Davida Cage za kohokoliv jiného a čtvrtá hra Quantic Dreams by mohla být trefa.

    OdpovědětVymazat
  42. Jezis, ja ani nevim, jestli mam silu takhle dlouhy prispevky docist :) Reaguju na zacatek. Me uplne sokuje, jak ty to mas nastudovany, do nejmensich detailu, to vypada, skoro jako bys byl posedlej, z jakehosi neznameho duvodu, dokazat, ze Heavy Rain, se ti nelibi a tedy nechapes, jak se muze libit nekomu jinemu? Me se hra libila jako celek, za to co prinasi noveho spis emotivne, pocitem, vypravenim a tak. Absolutne jsem pri hre nepremyslel logicky a analyticky jako ty. To proste nemuzes pochopit, ze se to nekomu libi? Proc ses tak posedlej dokazat opak? Copak clovek nema pravo, aby se mu libilo neco, co tobe ne?

    OdpovědětVymazat
  43. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  44. No jo, 4 kB textu jsou i na komentáře bloggeru moc ;). Kam ten svět spěje ;).

    Mně přijde přirozené, že u dospěláckého psychologického thrilleru uvažuji... dospělácky, psychologicky a ech... thrillerovitě ;). A nemohu si užít emoce a vyprávění, pokud na mne postavi působí jak panáci, špatně vedené loutky. To si pak opravdu "hru" neužiju. Neberu postavy vážně, nevěřím jim jejich uvažování, chci jim rozbít hubu za jejich chování.

    Hele mezi náma - skoro všichni (tři) "zastánci" Heavy Rain se obrnili termíny jako "emoce", "pocity" nebo "vyprávění" a tím to u nich končilo. Mne by ale zajímalo, jak můžeš tu hru oblibovat ve světle suchých faktů. Jednoduše řečeno - vykreslil jsem pár momentů, kdy se postavy chovají debilně. Tobě se to líbí? Skrz debilní chování dokážeš vnímat hlubší pokusy o emoce? Možná jsem moc citlivý naopak já? Nebo natolik málo citlivý, že mne nedojme Kobra 11?

    Líbí se ti Heavy Rain? Dobře, ale ptám se proč. Nicneříkající "emoce pyčo" mi pro nějakou diskuzi nepřijde dostatečné a skutečně nerozumím tomu, jak někdo může najít potěšení z chování (bohužel) idiocií postižených charakterů. Jediné rozumné vysvětlení je, že ti jejich chování nepřijde idiotské, ale naopak nějak blízké či povědomé, že se do toho vžiješ, procítíš to. A proto jsem naznačil výběr situací, které bych si rád od milovníka dokonalého Heavy Rainu nechal vysvětlit...

    OdpovědětVymazat
  45. Mimochodem na hře oceňuji obecně snahu vydat titul, který nebude spadat do žádného standardního žánru v současnosti. Zdráhám se použít poněkud pejorativního označení "interaktivní film". Je to taková jinak udělaná adventura, která pro casual hráče musí dávat dojem obrovského objemu, nelinearity a komplexních dialogů. Jak ale říkám - být jiný není automaticky lepší. Podobně, jako předchozí propadáky Quantic Dreams - nápad jistě dobrý, výsledky nebyly dobré.

    OdpovědětVymazat
  46. Tahle debata se mi vubec nelibi. Cele to je o tom, ze tobe se nelibi hra a nedokazes pripustit, ze jinym lidem se muze libit. O cem jinem to je? Ja ti nebudu nic vyvracet, protoze Heavy Rain nemam tak dopodrobna nastudovan a rozebran jako ty, kteremu se navic tak strasne moc nelibil, ze ho oznacuje za nejvetsi sracku vsech dob? Nebo jaks to psal? Neni to zvlastni? Proc to tedy tolik rozebiras? Kdyz je to pro tebe tak strasna hra? Navic mi tu nekolikrat podsouvas, ze se divam na nejake serialy na Nove, atd. Ktere vubec nesleduji, ani jsem je nikdy nevidel. Vubec se mi nelibi, ze na zaklade takove malichernosti, jako ze nekomu se libi hra a tobe ne, se ze me snazis udelat nejakeho blbce, ktery se diva na pitome serialy, atd... Myslim ze v tyhle diskusi si to fakt prehnal, a doted jsem mel o tobe jine mineni. Co se da delat. Ja ti nebudu vyvracet, ze se ti Heavy Rain nelibi. Nekomu se neco libi, jinemu ne. Takovy je zivot.

    OdpovědětVymazat
  47. DavedeSADE: Já jsem se k hře vyjádřil tady: http://www.kulturakriplu.net/2010/03/heavy-rain.html

    Už nám to tu víc připomíná WC, než stránku blogspotu. To je sračka sem, sračka tam... Ách jo. Vidím, že si Heavy Rain budu muset znova zahrát, abych se ujistil, že je to výborná hra, kterou jsem hrál a ne "sračka", kterou tu Dave popisuje. A nebo ne. Hele, já tohle nechápu. Musím se taky zeptat: Proč takové dlouhatánské diskuse kvůli hře, kterou jsi označil jako "jedna z největších sraček všech dob"?

    OdpovědětVymazat
  48. 2robotron: Že se někomu HR líbí si připouštím, jenom se ptám proč. Jestli jste schopni zrekapitulovat svoje argumenty a popsat svoje dojmy, tak budu uspokojen.

    Místo toho se tady dokola opakuje nějaká polemika o tom, že někomu se to může líbit a někomu ne. To je samozřejmě v pořádku, ale copak nejste schopni se ke své milované hře nějak vyjádřit, nějak rozporovat moje vidění hry?

    Jsem zkrátka zvědavý na vaše argumenty a proto se tak dlouho "hře" věnuji, jelikož jsem ani od jednoho ze tří skalních fanoušků HR nedostal kloudnou odpověď, v čem je ono "kouzlo". To je pořád "oceňuji něco jiného", "nebudu ti to vyvracet" a tak podobně.

    Samozřejmě je jednodušší na základě poznámky o Nova seriálech otočit a tvářit se, jak sis tohle o mně nemyslel a tak. Copak jsme ve školce?

    2Zeal: Právě jsem si to přečetl a myslím, že by sis to vážně měl zahrát znova. Jednak proto, že kloužeš v popisu hrozně po povrchu a pak proto, že tam máš některé kontroverzní myšlenky (zejména o tom určení pro dospělé publikum mi přijde na pováženou, což jsem se snažil říct X postů výše).

    Mně vážně přijde, že HR je určené pro lidi, co nemají zkušenosti ani s hrami, ani s filmy, jelikož v něm nevidím nic zajímavého a inovativního. HR vyniká jen nekonzistentním scénářem (ze kterého se odvíjí další vady) a to nepovažuji za klad.

    OdpovědětVymazat
  49. Posledni muj konetar na tohle tema, protoze to je uz fakt na palici. Tebe to treba bavi, ale me vubec, takhle se dohadovat. Co se mi na Heavy Rain libilo? Zpusob vypraveni, ktery nebyl zatim pouzity v zadne jine hre. Ze tam byly vyuzite i sceny, ktere by normalne vyvojare ani nenapadlo do her davat, protoze ony ani herni nejsou. Jako nalicit se na zachode, hrat si s detmi na dvorku, nakreslit vykres, atd. Taky rada scen byla pro me uchvatna a dodnes si na ne pamatuji. Nejvic me zasahla ta s temi kluky, jak se honili a spickovali na stavenisti, jak jsi musel preskakovat nebezpecne propasti mezi baraky a panely. To byla scena, kterou si pamatuju z sveho detstvi, protoze tohle jsem jako malej presne zazil a uplne jsem si rikal, co jsme to byli za blbce, dyt jsme se mohli zabit. A o to vic jsem se bal to skoro hrat, aby se malymu Shelbymu (byl to on, ze jo?) nic nestalo. A pak to umrti jeho bratra... A rada dalsich scen. I to jak se plazil mezi strepy me dostavalo. Ja su vubec nerikal, to je blbec, proc je proste neodhrne, v te chvili jsem nevedel, jestli treba on sam neni vrah? Jestli se zamerne podvedome muci? Nebo si treba mysli, ze by tam vrh mohl mit nekde kameru a sledovat ho, jestli si to neulehcuje? Nebo ja nevim, proste nikdy me nenapadlo v tom hledat chyby, i kdyz par jasnych jsem si taky vsim. To nepopiram. Hru jsem hral ale jenom jednou zatim, plus to DLC a proste me to zasahlo, ale jako uplne jinej herni zazitek, nez jsem doposud hral. Nedelalo mi zadny problem se vcitit do postav, snad jen s par drobnymi zaskuby, ke kterym jsem se ale nevracel a nerozebiral je. Je mi jasne, ze pro tebe to nejsou argumenty, ale me je to fuk. Proste se mi ta hra moc libila, tobe ne a tesim se na dalsi takove hry, (ktere uz jsou v priprave). Nejsem zadny fanaticky uznavac Heavy Rain, neni to pro me zadna modla, jen se mi ta hra libila, jako zajimavy novy herni zazitek. Myslim, ze na tom neni vubec nic spatneho (v tvem podani to tak vypada...).

    OdpovědětVymazat