Dávno, předávno, na jednom Invexu, v Brně se mi zachtělo Phantasmagorie, úžasné hry kombinující živé herce, digitální prostředí a šílenství z pera šíleného spisovatele. I prodral jsem se davem, vystál frontu a dostal se na řadu s vidinou, že jedna z těch krabic s křídly, nebo co to bylo za motiv, co ji zdobilo, bude má, bude patřit pouze mně a nikomu jinému. Hleděl jsem na kupu obrovských krabic s křídly, kterých tam, v horním regále, bylo požehnaně. Už jsem téměř zapíchl prstem do vzduchu a pronesl ta dopředu připravená slova: "já chci tamtu hru", leč ouha, cenovka na mě kouká a já si uvědomuji, že s Phantasmagorií si ten den v žádném případě nepotykáme.
Doba se změnila, k lepšímu. Téměř všechno je levnější a člověk si může dovolit dokonce nechat si poslat něco z Anglie, až několik herních titulů, to vše za mrzký peníz. No jo, Anglie, to je levná země a tam si něco takového, jako prodávání pár týdnů horké novinky za třetinu ceny co v českých obchodech, můžou dovolit. Čeští obchodníci nabízejí hry pořád za dva tisíce korun českých, a ne nepřepočítal jsem se - dnes jsem si to byl na vlastní zrak potvrdit, abych nepsal do článku nějaké nepodložené údaje. Tohle nechápu. Proč prodávají české obchody hry za tak absurdní ceny, jako jsou dva tisíce korun? Vlastně chápu. Čech (a teď nemluvím o brankáři Chelsea) je člověk důvěřivý, schopný uvěřit, že tamhleta nová pecka se za kanálem, ale co za kanálem, za mořem (!), prodává za stejnou, ale ne... za mnohem vyšší (!!) cenu, a že udělá dobře, pokud si ji koupí v České Republice. Podporujte české výrobky, ne? To se přece vyplatí!
Ale na druhou stranu filmy. Dřív stály až patnáct stovek. Ještě si pamatuju, jak jsem celej šťastnej v rukách držel Vetřelce s pocitem výborné koupě! No a po pár letech jdu kolem trafiky a tam Vetřelci za 49 korun. Představa originálky jako něčeho cenného se zbortila stejně rychle jako onen pověstný domeček z karet. To, co se prodává zkrátka nejsou originály, ale pouhé kopie, problesklo mi najednou. Kopii vyrobíte za pár korun. Cena 49 Kč za film je naprostý ideál. Prodejci filmů si toho všimli. Proč si toho ale nevšimne nikdo z oblasti her? Často si koupím nějaký film, i když o něm vím, že se na něj v dohledné době třeba nepodívám. Na poličce jich mám už tolik, byste se divili, kolik jich je. Pokud by hry stály podobně, jako dneska stojí filmy, nepochybně bych skupoval obrovské množství titulů, až by se od regálů kouřilo.
Dneska se to má tak, že si každou koupi hry předem pořádně promyslím a samozřejmě nekupuju žádnou takovou, jejíž cena kříčí: "Nekupuj si mě, pořádně tě oškubu. A pak tě zbiju a nechám tě na odlehlé cestě u temného lesa." Levné edice se dnes sice dají sehnat za cenu dvou stovek, jestli ale zrovna to je příklad levné ceny, tak to potom prosím... ale beze mě.
Hry by levnější být mohly. Očividně se ale za stávající ceny prodávají velmi dobře. Dokonce i za vyšší ceny (MW2) a trhají rekordy. Takže ta horní hranice u AAA her je podle mě v pohodě.
OdpovědětVymazatVe vyspělých zemích jim to určitě vynáší, nevím jak u nás, nevěřím, že si někdo u nás kupuje víc jak jednu, dvě hry měsíčně v ceně patnácti stovek. Kdyby u nás tak stály hry ve stejném poměru s platem, co vedle u našich západních sousedů, tak bych jistě pár novinek měsíčně kupoval.
OdpovědětVymazatPrvní hry pro PSP mě stály každá osmnáct stovek, a ačkoli jsem je dal, tak s klepáním na čelo, protože osmnáct set je cena rodu šílených. No ale holt něco jsem pro to PSPčko něco musel koupit, když už jsem si ho pořizoval. Teď se ty ceny okolo šesti set dají, ale novinky se pořád seženou za špatně přijatelnou cenu, tj. okolo nebo nad tisíc. A přitom kdyby Gran Turismo vyšlo rovnou za šest set, tak ho kupuju hned první den. Takhle to na tu cifru klesne minimálně za rok a to už budu určitě přežranej GTčkem z PS3, takže pánům obchodníkům tím pádem ujde zisk. To se teda týká i dalších titulů - v době, kdy vyjdou, tak mám o ně daleko větší zájem, taky proto, že se o nich mluví, píše, než až ta hra získá nějakou slevu.
Problém je, že i u nás jim asi stačí, aby si jen malá skupinka koupila tu skvělou předraženou novinku.