pondělí 29. března 2010

Suše, stroze FPS

Za krajně suchým a strohým nápisem, a vlastně zkratkou, FPS stojí žánr "střílečka z pohledu vlastních očí". Víme, víme. Žánr, ve kterém jdete z bodu A do B a střílíte všechno, co se hne a má to vůči vám negativní postoj. Skoro jako ze života. Ale k jádru věci. Co se chce čtenář dozvědět v recenzi Doom střílečky?

(Je mi jasné, že všechny recenze se píšou bez ohledu na žánr, ale nějaké ty rozdíly v nich přece jen jsou.)

Jak takovou recenzi začít? Co dát do prvního odstavce? Jaká jatka se odehrávají ve hře? Nebo o co v ní jde? Zajímá to někoho? Pozadí vzniku hry nebo nějaký žblept, kterým odzbrojíme nepřipraveného čtenáře? Zaujmout! Ale čím? Nebo jít rovnou k podstatě sdělení? Chodit okolo horké kaše a natahovat, natahovat až z toho vznikne nechutně dlouhá roztahanost, kterou nikdo nedočte až do konce? Nápad. Co takhle začít nejprve kontextem, tedy že jsem tu hru konečně obdržel a že to té firmě dalo zabrat, ale nakonec se urodilo? Jo, úvod by byl. A dál?

Co čtenáře opravdu zajímá? Když se k tomu odhodlá - začte se do recenze té nové FPS, co je TA (nebo ty) informace, kterou on hledá? Trochu z obecnějšího hlediska si chce určitě přečíst konkrétní důvody "pro", ale také "proti" a když je číslo jiné než 7, zajímá ho jasný důvod, "proč". To by bylo. A teď k tomu, co odlišuje recenze Doom stříleček od těch ostatních. Recenzent by se měl rozepsat o všem, co je pro tento žánr specifické. Zbraně. Lineárnost levelů. Skriptované události. Nepřátelé. Jejich AI. Engine. Novinky v žánru. Poměření s nejlepší hrou žánru, kterou mají hráči v povědomí.

A vlastně, teď si tak říkám, proč jednoduše neudělat takovou recenzi formou dotazníku? Čtenář se dozví, recenzent se neunaví. Takové shrnutí by navíc nezhltlo moc času, kterého je dnes méně a méně, protože nabídky je stále více a více. No ale to je takové malé odbočení.

Osobně co já preferuji, je, že se na začátku, to je v první polovině, dozvím vše potřebné, těch několik hlavních informací, a pak dostanu náladu na něco hodně subjektivního, spíš než na nějaké povídání o tom, jak to FPS obecně funguje nebo něco takového, co by mělo být nejlépe v preview. Pak v případě FPS chci vědět, jak si stojí ta hra mezi konkurencí, co je v ní lepší, nebo naopak a ustojím i tabulky s popisy zbraní - vlastně tohle si přečtu vždy rád a je to podobný případ, jako kdyby u simulátorů někdo psal v tabulkách o tom, jaké typy letadel lze ve hře sestřelit.

Jak to vidím já, to je samozřejmě jen jeden pohled z mnoha a já navíc nejsem ten, kdo bude tím hlavním terčem mojí recenze. Ale i tak se zkusím zamyslet, co by asi každý, ne každý, fanda stříleček přece, chtěl vědět o Necrovision, než se ta hra dostane na jeho harddisk.

zeal

0 komentářů:

Okomentovat