pátek 26. října 2012

Zaujalo: Eurogamer o stavu herní publicistiky ve světě

Pokud již delší dobu sledujete herní scénu a sem tam přelétnete okem přes nějakou tu recenzi a její hodnocení, jistě jste si v poslední době všimli, že hry už nedostávají toliko nízkých známek jako kdysi a to je samozřejmě zapříčiněno z větší části prostým faktem: dnes se už nevydávají zmetky a hry jsou vůbec tak nějak dokonalejší po stránce technické. Průměrné hry zpravidla nevycházejí, vycházejí jen dokonalé hry, které ale občas nejsou zajímavé, takže dostanou sedm bodů, což je i nejčastější hodnocení (průměrně udělované, ale nikoliv průměr), které se rozdává na herních webech a v herních plátcích. Proč takové nezajímavé hry, ač technicky dokonalé, dostávají sedm bodů a ne bodů méně, je záhada především proto, že dříve se hodnotilo spíše obráceně - nezajímavá, ale technicky dokonalá hra byla ohodnocena málo body a naopak zábavná, byť technicky ne úplně dokonalá, byla vyzdvižena, převážně za zábavu. To ale není až tak podstatné pro tento článek, protože bych se tu chtěl krátce vyjádřit k něčemu jen lehoučce souvisejícímu, a to k novému článku Eurogameru o aktuálním stavu novinářské integrity... kterou podle redaktora Eurogameru vystihuje obrázek nahoře.

Článek byl krátce po vydání přepsán. Ale nebojte, původní verzi má Google uloženou zde.

Poslední dobou to vídáme častěji a častěji. Dnes je zcela běžné, že novináři jsou zváni na večírky, rauty a podobně; je jim posílán merchandise a speciální edice her - důkazů je po internetu více než hafo - a někdy to dochází až tak daleko, že dostanou finanční úplatek a jindy zase úplatek věcný, jako Kinect po zhlédnuté přednášce, či předplacené PS Plus na jeden rok zdarma. Od takového "novináře" pak opravdu nemůžete čekat nic jiného než zkreslený názor, který má váhu toaletního papíru. Kolik takových z celého počtu herních publicistů nikdy nic od distributora her nepřijalo a zachovalo si tak svoji integritu? Pět procent, nebo snad méně?

Má dnes vůbec cenu číst herní články, když asi víme v jak rozsáhlé míře jsou jejich autoři ovlivněni distributory her? Je jistě na každém, nakolik tento fakt bude překážkou v důvěře v herní weby, které - a že to určitě nejsou všechny weby - už dávno nejsou, co bývaly.

Taky si už vybíráte hry jen podle vlastního uvážení, namísto devítek a desítek v herních publikacích?

zeal

P.S.: Autor článku Robert Florence už pro Eurogamer nepíše.

13 komentářů:

  1. Tohle je záležitost maximálně tak Ameriky a Anglie, u nás nic takového neexistuje. Navíc tohle bylo na západě vždycky, takže se nic nehorší, ale je to pořát stejný. Naopak u nás jsou herní média čím dál kvalitnější a je mnohem více a lépe podaných informací, než před lety. Úroveň se zlepšuje a ne zhoršuje.

    OdpovědětVymazat
  2. Navíc jsem se podíval na tvoje hodnocení her co hraješ v pravym sloupečku a Borderlands 2 9,5/10
    Demon's Souls 9/10
    ?

    Že by dárečky, limonáda, chipsy a Kinect? ;) Kdo řikal, že když jim ty firmy tyhle věci dají, že musí těm hrám dát lepší hodnocení. Já kdybych to dělal, taky bych si dárečky bral všema deseti a stejně bych tomu dával hodnocení dle vlastního uvážení :)

    OdpovědětVymazat
  3. Taky si myslím, že za chlebíček, co si novinář vezme při prezentaci, nezíská hra automaticky lepší hodnocení. Naší herně-novinářskou scénu spíše trápí předpojatost (pozitivní i negativní). Nechápu třeba, jak Lukáš Grygar může dostat na recenzi nový Medal of Honor, když každý ví, že tento typ her apriori nemusí (http://video.tiscali.cz/medal-of-honor-warfighter-videorecenze-7163). A odpověď na otázku v závěru tvého článku? Ano, hry si vybírám sám. Ne podle recenzí, ale podle vlastního vkusu, popřípadě na základě referencí od lidí, kteří mají vkus podobný.

    OdpovědětVymazat
  4. Robotron: Dát lepší hodnocení nikdo z nich určitě nemusí, ale když dají tvrdé hodnocení, tak můžou na dárečky zapomenout a je fakt, že poslední dobou se tvrdá hodnocení spíše nedávají. Nedávají se ale i z důvodu, že distributor může vyvinout určitý tlak na vedení časopisů, webů - jak se afaik stalo v případě Andrewa, kdy tuším Activison (??) psal, že se ho SCORE musí zbavit, jinak že přeruší spolupráci. Totéž JRC? Teď bych fakt potřeboval nalézt ty zdroje, odkud to mám. A to že bys bral dárečky všema deseti - holt někdo chce být poctivej a jiní zase ne, takovej je svět. ;)

    OdpovědětVymazat
  5. Kalper: S onou předpojatostí, či biasem, určitě souhlas. A nejde jen o typ her, ale občas rozhodne i to, na jakou značku konzole je ona recenzovaná hra. To je problém vůbec celé herní novinařiny, která aby mohla jednou dospět se tohoto musí jednoznačně zbavit.

    OdpovědětVymazat
  6. A co si to takhle vzít i z druhé strany? Vžij se do role vydavatele her, který s vývojáři na něčem pracuje většinou řadu let a celá existence budoucnosti firmy stojí na úspěchu dané hry, kdo které jsou vloženy miliony investic. Pak hru v recenzích strhají lidé, kteří prakticky o hrách skoro nic neví, nemají zdání, jak se hry vyvíjí, co je k tomu potřeba, jaké jsou investice, co všechno je v sázce, nemají s hrami o nic vetší zkušenosti než obyčejní hráči, kteří si ulevují v diskusích podle momentální nálady. Je pak zločin, vyjít takovým herním novinářům vstříc, aby náhodou při jejich hře neměli špatnou náladu a nestrhali ji protože je zrovna bolí zub, nebo mají jen jednoduše špatnou náladu? Prakticky neexistuje nic takového jako profesionální herní recenzenti. Oni tu práci dělají a dostávají za ni zaplaceno, ale většinou to jsou kluci, co hry hrají a nic dalšího neví.

    OdpovědětVymazat
  7. No. Na prodeje recenze velký význam nemají, asi? Já si myslím, že většina lidí na recenze ani tak nehledí, dneska, a vyberou podle toho, jestli je to Diablo nebo další Mass Effect, nebo ne? Bych řekl, že recenze, nebo hodnocení, jsou rozhodujícím faktorem jen pro to minimum těch fandů, kteří vůbec čtou herní média (čili malé procento hráčů?). Hry, ostatně jako filmy, prodává reklama. Spíš než to, že by vydavatelé přišli na buben kvůli nízkému skore, to vidím tak, že se jim ty úplatky finančně vyplatí - krabice se sběratelskou edicí, tričko, hračky a klíčenka téměř nic nestojí, chlebíčky taky ne a Kinect byl v rámci té půl miliardové reklamní akce, která se MS postarala o raketové prodeje. Můj názor je, že se jim to prostě vyplatí a dělají to proto, aby si pojistili, že nedojde k nějaké sabotáži, poprasku, skandálu, kterého by si všiml i laický internete, tisk, i televizní média - čili ten prostor, který sleduje velké procento zákazníků.

    OdpovědětVymazat
  8. To si nějak protiřečíš. Nejdříve napíšeš, že recenze na prodeje vliv nemají a pak, že se firmám vyplatí recenzenty uplácet pro lepší hodnocení. To nějak nejde dohromady.

    OdpovědětVymazat
  9. Jak to? Vyplatí se jim to, protože je to nic nestojí. A vliv ty recenze na prodej sice nemají, ale to malé procento "nerd" hráčů, kteří se recenzemi víceméně řídí, stále existuje - to máš pár krabic, kopií prodaných navíc. A taky občas se hodnocení použije na plakátě, krabici - jak jsem teď viděl v Game prodávat Deadly Premonition s nálepkou 10/10 - Destructoid.

    OdpovědětVymazat
  10. Tak budto to vliv ma, nebo nema. Neda se argumentovat v jednom momente, ze jo, a v jinem ze ne :)

    OdpovědětVymazat
  11. Ještě k té kvalitě herních médií u nás. Já ti nevím, Robotrone, ale třeba tahle recenze mi přijde tak na úrovni Databáze-her, a ne jako od profesionála: http://games.tiscali.cz/recenze/hitman-absolution-recenze-61299

    OdpovědětVymazat
  12. A přitom to psal Andrej :)

    OdpovědětVymazat
  13. Psal, ale ne ten náš Andrej, jen nějakej jeho příbuznej, že švagr nebo kdo. :)

    OdpovědětVymazat