pondělí 28. března 2011

Za oponu indie scény

Je to už nějaký čas, co plánuju stvořit blbůstku, jež bude mít znaky počítačové hry. Ještě donedávna jsem si dělal přehled, jak na to za co nejmenší rozpočet, resp. za nula peněz. A teď jsem koukal i na variantu, která by něco mohla stát, např. licence herního enginu a tak. Objevil jsem některé velice šikovné prográmky, které ještě nedávno stály majlant a teď jsou, víceméně, zdarma. Pak jsem ale zapátral víc a co jsem zjistil, byl docela velký šok. Můžu potvrdit, že indie scéna je naprostým opakem demoscény, což na mě zprvu působilo depresivně, ale nakonec to asi dává smysl.

Tím opakem je myšleno to, že jakákoliv pomoc, malé rozšíření, víceméně neškodný plugin, podpůrný software, textura, tutoriál s kódem, vše stojí peníze, v jistých případech velké množství peněz. V podstatě jakákoli pomoc, která by se mi hodila, je za nějaký finanční obnos, který jako začínající vývojář prostě nemám. Zkrátka hnus. Pak se nemůže nikdo divit, že taková indie firmička zaplatí obrovské peníze za tvorbu a na nějaké větší piplání se s hrou už jí nezbude síla, a tak většinou pak její hra obsahuje maximálně jeden nápad, který je jakýmsi pomníkem toho, jaké úsilí, včetně hromady financí, firmička vydala.

Nedá se divit tomu, když herní vývojář z firmy Twisted Pixel řve na všechny strany jako prase, že jim jejich jediný nápad (který už před nimi použil někdo jiný) ukradl Capcom a pak chudáci píšící herní weby musí o téhle nebohé záležitosti psát, jaká je to hrůza, a nebohý čtenář pak pominutí smyslů autora hry Splosion Man, který do vývoje nasypal spoustu peněz, musí chápat jako velkou křivdu a sympatizovat s ním.

Vůbec se nedá divit tomu, že spousta zainteresovaných v indie scéně má chuť po krátké exkurzi rychle vycouvat a vydat se na zcela jinou karierní dráhu. Indie scéna je velký boj, stojí spoustu peněz a je dost možná plná neochotných lidí, kteří vám dokáží pomoci jen za jistý obnos. Nedejbože aby pak váš herní projekt byl trochu podobný nějakému jinému nebo stavěl na stejném nápadu.

Naštěstí je tu stále freeware scéna, která je o poznání přátelštější, je bez rizik, ale zároveň i bez jakýchkoliv záruk. Tak aspoň takhle.

zeal

7 komentářů:

  1. Zajmavý shrnutí, uvažoval jsi někdy o GameMakeru?

    OdpovědětVymazat
  2. Asi v roce 2007 jsem v GameMakeru cosi stvořil, ale za moc to nestálo. I když zpětně si říkám, že to zas taková hrůza nebyla, tak pokud to někde z odloženýho harddisku jednou vykopu, umístím to semka na blog, vidíš, to je dobrej nápad. Ale tak spíš na odstrašení, jak se hry dělat nemaj. :)

    Jinak, jak jsem viděl co za diametrálně odlišný, profesionálně vypadající hry se daj "relativně lehce" dělat v Unreal Enginu, VB, Unity, a podobných prog. prostředích, tak jsem na GM už z principu zanevřel. Ale taky z toho důvodu, že jsem už zapomněl základy a moc se mi do jejich učení znova nechce. :) Vím, to si dost odporuje s tím, co píšu, že bych rád vytvořil aspoň nějakou blbůstku. Kdybych neměl známého programátora, co mi neustále slibuje, že mi naprogramuje kód v jednom z těch výše napsaných softech, tak se asi fakt ve volných chvilkách koukám, jak se dělá v GM. Nebo teď mi nedávno kdosi (tuším Robotron) doporučoval Ruby, údajně lehkej programovací jazyk. A než já se k tomu dostanu... Ještě uvažuju nad javou nebo pythonem. Ale to by chtělo mít více času, méně učení a mnohem méně prokrastinovat.

    OdpovědětVymazat
  3. Na ruzny game enginy se vykasli, a fakt se ponor do nejakyho programovaciho jazyka, ruby, python, java, ale i treba flash, nebo javascript, udelat jednoduchou hru v prohlizeci. Pokud budes pracovat neco okolo pocitacu, tak je tohle studium a hrani si s programovacimi jazyky velka investice do budoucna.

    OdpovědětVymazat
  4. Nebo vis co, uplne nejlepsi mas, kdyz se zacnes ucit technologie okolo webu, nejdriv html, mysql, javascript, php, neni to nic tezkyho a postupne uz muzes udelat jednoduchou hru v prohlizeci tak, ze si ji celou naprogramujes a taky se naucis udelat dynamicky stranky a to se cloveku urcite vzdycky hodi. Stejne jednou bude valna vetsina veci na webu...

    OdpovědětVymazat
  5. Stranky, kde se da docela dobre zacit: http://interval.cz/programovani/ http://programujte.com/?rubrika=26-programovani a pak si nekde urcite opatrit aktualni literaturu k jednotlivym jazykum.

    OdpovědětVymazat
  6. Já bych game enginy nezatracoval. Máš-li geniální nápady a v realizaci tě brzdí jen programátorská impotence, je to určitě jedna z těch schůdnějších cest, kterak myšlenku přetvořit v dílo.

    Ale jinak souhlas s webovými technologiemi. Je to sice větší dřina, než proniknout do tajů GameMakeru, ale odměnou ti budou znalosti a schopnosti použitelné nejen pro vývoj her.

    Nehloupější je, že těch cest, kterými se dá dobrat k vlastní hře, je spousta, ale člověka neustále brzdí vlastní lenost! :)

    OdpovědětVymazat
  7. Robotron: Javu nebo Python, oboje se dá použít v jednom či druhým programovacím prostředí, čiže v enginu. A teď babo raď, který si mám vybrat. Zabývat se webem je asi dobrá investice - to jsem vždycky chtěl (vlastně mě lákal design, než to kódovat) a nakonec se k tomu nikdy neměl, a kdybych měl, tak bych teď už něco uměl. Dlouho vím o knížkách, který mají v názvu PHP za 14 dnů, Python za 14 dnů, ad., tak snad se k tomu nakonec propracuju, i když vím moc dobře, že ve skutečnosti se s tím budu muset rvát mnohem déle. :)

    Sledgehewer: Ano. Lidská lenost je brzda největší, to bohužel moc dobře vím. A bojovat s ní není ani trochu lehké.

    Mně by pro začátek fakt stačilo udělat něco ve stylu Jill of the Jungle s vlastní grafikou, zvuky, hudbou atd. Zkusím vyhrabat tu svoji první GM hru a schválně, třeba tam půjde něco použít, sem tam nějaké úprava a voilá třeba z toho něco jako Jill utvořím.

    OdpovědětVymazat