úterý 5. února 2013

Zlo ve hrách, díl 2.


Chtěl bych navázat na už poněkud starý článek Zlo ve hrách. V něm také padla otázka, proč se některé hry, případně jejich autoři, vyhýbají zobrazení všeho negativního. Jen aby se to snad nikoho nedotklo. Ten Dead Space 3. Je to prý horror, mrtvý kosmos v názvu a opět tu stojí jeden živý kosmonaut proti řádce, a možná i sloupcům, necromorphů, čili mrtvých xenomorphů. Necro dosadíme za xeno a máme zombí verzi aliena z filmu Alien. A to je další důkaz toho, že oblekové v EA nejsou rádi, když se zabíjejí skuteční xenomorphové. Vůbec, zombie ve hrách jsou stejnou náhražkou, jako když se v devadesátých letech vyměnila červená krev za zelenou, protože z červené barvy šel strach. Tehdy.

Dnes, například v onom Dead Space, by šel strach, kdyby na obrazovce pobíhal tvor podobající se vychrtlému africkému basketbalistovi s dvojitou vysunující se čelistí. Hrůza pomyslet, co by na to asi říkaly děti. Zombie jsou v pořádku - "...ti neublíží, Ondro, to jsou jen namaskovaní klauni". Ale to vám řeknu, když se chci bát, další Dead Space, ať zní hrůzostrašněji, si nepořídím, protože u něj se bát nebudu.

Je smutné, že zombie je to maximum k čemu jsou herní firmy ochotny se "snížit". O to horší je situace, když tyhlencty zombie jsou dnes už snad v každé druhé hře, nejčastěji jako DLC. Zkuste si představit, že by v devadesátých letech byla zelená krev skoro v každé druhé hře. Jediné štěstí je, že zombie jsou přítomny převážně v módech prodávaných jako DLC a jen díky tomu faktu můžeme vděčit za to, že zombie ještě nezpůsobily katastrofu na poli videoher. Já bych se nebavil například u střílečky, ve které by tekla zelená krev. Ani ne tak proto, že by to s červenou bylo nějak zásadně lepší, ale prostě bych se nedokázal do hry ponořit. Asi bych si pořád říkal: "...kdy v příběhu došlo k mimozemské invazi? Nebo, ten pán s brokovnicí a kšiltovkou nevypadá jako aristokrat."

Pár výjimek by se ale našlo. Ta, jež mě z nich nejvíce potěšila, byl určitě Heavy Rain. Dospělá, seriózní hra s morálně zkaženými postavami, hra nebojící se ukázat lidskou stránku i z té temnější, realističtější stránky. Existují i výjimky, u nichž ale obsaženost zla původně nebyla zamýšlena: Resident Evil 5 a Kane & Lynch 2, kde jsme v roli bělochů stříleli ty jinak zabarvené "nepřátele". Nic takového ale tyto hry poskytnout neměly, čímž se vše vrací do bodu nula a tyto hry se vyřazují ze seznamu her obsahujících zlo. Jen dodám, že je to dobře.

Zlo ve hrách by totiž mělo mít jisté hranice.

Tomáš Zvelebil

0 komentářů:

Okomentovat