neděle 10. března 2013

Dělání her je těžší, než si dokážete představit

Dělání her je těžší, než jsem si dokázal představit. Takový herní nápad jsem míval načrtnutý během pár okamžiků, ale o jeho přivedení k životu jsem si nikdy nemyslel, že by to mělo být kdovíjak těžké. Ale opak je pravdou. Jde o složitý proces, dlouhý, no časově náročný až až, v podstatě se do toho nevyplatí jít, nemáte-li rádi videohry. Teprve teď vím, co vše obnáší vytvářet ty virtuální světy, ve kterých se ostatní tak náramně baví, až na chudáka tvůrce. Taková dřina, a jakmile je hotovo, hráči buďto nadávají nebo jinak kritizují, že ty dialogy a ten scénář, Briane Fargo, jinak to docela ujde, ale teď hrajeme nějakou střílečku místo toho nudného Tormentu.

Kritizovat tvůrce počítačových her? Jak můžete?! Ne, to je samozřejmě v pořádku. Vlastně, víc než v pořádku. Bez toho to totiž nejde. Těžko si dokážu představit sebe, jak po zahrání nějaké hry jako zombie vstanu, uklidím ovladač, vypnu televizi ovladačem značky zombie korp., vrátím disk do krabičky, kterou následně odnesu na poličku, bez jediného mrknutí oka, bez jediného cuknutí obličejového svalu a pak si začnu číst dnešní noviny, sekci "jak si dnes stojí na burze mé akcie".

A jak teprve kritizuju hry během jejich hraní, no jeje.

Ono prozření, že vlastně dělání her je obrovská dřina, ovšem nemění nic na mém pohledu na jejich kritizování, resp. nadávání na autory za neschopnost. Je to byznys hlavně a především - žádné umění - a jako každý byznys má i tento svá pro a proti. Můžete získat milion dolarů za šest hodin nebo taky žádný dolar za celý měsíc. A spíše tito tvůrci her, hlavně ti, kteří do své tvorby moc neinvestují, neuspějí. Není to žádná procházka růžovým sadem, přesto je tvorba her, alespoň z mého pohledu, naprosto fascinující, jedinečná zkušenost a oproti takovému natáčení filmů je skvělá v tom, že vaši vizi v podstatě nic nelimituje. Herci ji nelimitují, rozpočet na výpravu ji nelimituje, časový diagram vám ji nelimituje. Můžete se k ní vracet i po vydání. Vylepšovat ji, a co víc, můžete ji přetvořit v takovém rozsahu, až ji nikdo z jejích hráčů nepozná. To můžete - máte-li tu energii a nadšení pro vytváření her.

Je to až děsivá představa, kolik je toho potřeba udělat, naučit se a poslat přes input do počítače signálů, jen pro malinkatou akcičku uvnitř vesmírné lodičky, v níž se pokazila hodňoučká uměloučká rozumbrada HAL 9000, jež je přítomna v této malé hře jen jako malinkatý červeně blikající čudlík na zdi, který nic jiného nedělá. Unity práci sice ulehčuje, ale ne vždy - modelování, texturování, na to Unity nemá minimální vliv -, a pak asi deset dalších činností, které byste v Unity neudělali, ani kdybyste se počmárali červenou fixou.

A už z tohodle důvodu jsem rád za Android market. Je to šance, jak dostat svůj výtvor, na kterém jste udělali obří kus práce, k co nejvíce lidem, a je to také šance, že vás za to odmění buďto pěkným komentářem, nebo dolarem, který sice až tak nepotěší jako pěkné slovo, ale hodí se ho mít tak či onak. PC je bohužel na tom mnohem hůře, a v podstatě se moc nevyplatí dělat vyloženě pro PC, protože jediná schopná služba je Steam, a ten bohužel indie vývojáře spíše trestá, než by jim pomáhal.

zeal out

0 komentářů:

Okomentovat