pátek 6. července 2012

Dead Space jako dokonalý survival horror

Nejlepší místo pro survival horror je obecně takové, ze kterého nejde utéct; a ať se na mě tvůrci Resident Evilu nezlobí, Dead Space tohle prostě splňuje mnohem lépe. Tím pádem mě osobně láká více, a proto ho mám po této stránce raději. Rád se nechám ve virtuálním prostoru napadat necromorfy, stvořeními, které porazit dá slušně zabrat a hlavně se to celé odehrává na liduprázdné stanici, čili na mrtvém prostoru... čiže Dead Space.


Visceral Games se myslím povedlo nejen vybrat správné místo - potemnělé koridory na vesmírné těžební lodi -, ale i nepřátelé byli zkonstruováni nezvykle pěkně - viz. horní foto. Ti hlavního hrdinu Isaaca zpočátku pouze zkoušejí. Boj o přežití přichází teprve až ve chvíli, kdy je hráč v komfortní zóně - zpoza rohu se má přišourat malý necromorfer a Isaac se už připravuje, jak mu opět vpálí milosrdnou kulku do čela, ale co se neděje... Za děsivého hluku vyskakuje na hráče velká nestvůra, jež Isaaca rychle obejme, načež přichází nepříjemně silné sevření a zarytí silných kusadel nestvůry do Isaacova nedokonale chráněného krku.

Horrorová složka je tu na prvním místě, a je to znát po celou dobu hraní, tedy ne jen v určitých momentech. Strach v hráči vzbuzuje jednoznačně audio složka, ale i lekačkový způsob vrhání nepřátel před hráčovu postavičku má ten efekt, který je zapotřebí, aby hrůza ani po hodině hraní nezeslábla. Pro mě osobně už ono místo, kde se hra odehrává, má tu správnou, a zároveň nepříjemnou atmosféru.

 
Tohleto můžu bezpečně napsat o prvním dílu. O těch dalších, druhém a dokonce i třetím, nic takového psát nemůžu, protože jsem je dosud nehrál. To, co jsem si o pokračováních zjistil, mě ale spíše zklamalo.

Dvojce by myslím slušelo, kdyby se namísto střílení více soustředila na jiné věci. Například by Isaacovi selhávala zbraň, a tak by hráč musel přijít na vynalézavější způsob jak se vyhnout pevnému sevření kusadel, možná i nějaký šokující dějový vývoj, něco co by s hráčem otřáslo, by hře dodalo čerstvější dojem, který druhým dílům velmi často chybí.

zeal

0 komentářů:

Okomentovat