čtvrtek 19. srpna 2010

Co se stalo A.P.B.?

A.P.B. je zkratka pro All Points Bulletin, což je zbrusu nová PC hra na gangstery a zloděje, hra, kterou udělalo studio Realtime Worlds. To Realtime Worlds, které podle všeho před pár dny zkrachovalo. Možná se divíte a říkáte si, jak může studio zkrachovat hned po vydání hry. Inu, nepovedla se. Prý. Krom toho stála obrovské množství peněz, které se firmě jen těžko vrátí. Tolik lidí, aby tvůrci splatili všechny dluhy a mohli si cinknout šampaňským v pětihvězdičkovém hotelu, si tu hru velice pravděpodobně nekoupí, taky třeba proto, že je to pouze multiplayerová záležitost. A jak víme, špatný multiplayer omrzí mnohem dříve, než špatný single player - kterého se navíc můžeme zbavit tak, že ho prodáme kamarádovi, což je jedna z těch výhod, již má single oproti MP only hrám. Další věc, A.P.B. je pouze na PC, na platformu, kde neexistuje kontrola kvality, ba ani kontrola toho, jestli firma dělá vše potřebné pro úspěšnost raketového vzestupu prodejů. A tahleta firma Realtime Worlds na začátku něco velmi důležitého podcenila, cosi ohledně toho "jak dostat A.P.B. ke hráči" a tak o ní zřejmě už teď můžeme mluvit v minulém čase. O hře i o firmě. Mně osobně se koncept A.P.B. docela zamlouval, plánoval jsem si ji vyzkoušet a párkrát jsem si dokonce řekl, že by to možná stálo za ty peníze, vždyť to přece vypadá skvěle. Co mě ovšem silně odradilo, demoverze v podobě trialu měla 8 GB a to po mě nikdo vážně nemůže chtít, abych tohle stahoval. Tak možná i tenhle detail odradil potenciální zákazníky? Kdoví.

Krach Realtime Worlds je prostou ukázkou toho, jak funguje herní byznys: neuspěješ jednou, jdeš z kola ven. Takhle to inu při mnoha-milionových projektech chodí. Smutné? Nikoliv. Vlastně trochu, jen trošičku, ano a to kvůli tomu, že v čele studia stál jeden ze spolutvůrců Lemmings a GTA, David Jones, bývalý zaměstnanec DMA Designu, Gremlinu a Interplaye a... no vidíte to, studia přicházejí a odcházejí, David Jones se přizpůsobuje. A tak je to v pořádku.

2 komentáře:

  1. Každému, kdo APB hrál, tohle nepříjde jako žádné překvapení. Když pominu ty menší, tak největší problém APB je absence obsahu.
    Lognu se do hry, pohraju si s editorem postavy, svezu se autem, zastřelím někoho a tím jsem vyčerpal všechny možnosti.

    OdpovědětVymazat
  2. A právě proto nehraju žádný MMORPG, který jsou od sebe vpodstatě k nerozeznání. U APB jsem doufal, že by to mohlo být mnohem propracovanější, takže asi nic, co by stálo za vyzkoušení (a žádné důvody k oplakávání firmy), jak čtu z tvýho komentáře, hmm.

    OdpovědětVymazat