čtvrtek 30. července 2009

Voyeur vision: Recenzenti, odhalte se

Jako fanda herních časopisů jsem vždy se zájmem sledoval, jak jejich redaktoři přistupují ke hrám. To byl jeden z těch hnacích motorů, proč jsem chodil k trafikám. Přistupovali k nim daleko zajímavěji, než já nebo moji známí. Více mě to tedy zajímalo v minulosti, ještě ne zase tak dávné, protože vše bylo takové pestrobarevnější, než dnes. Co se výběru her týče.

Dnes je množství průběžně vydávaných herních titulů mnohonásobně vyšší, avšak pokud zabrousíte do nějakého herního katalogu (který pojímá ale opravdu vše, co vychází), tak zjistíte všechno možné... ale hlavně to, že je v tom jeden VELKÝ bordel. Vzniká hodně her, které jsou kopiemi kopií kopií, také vznikají hry,které jsou jen šedými stíny kdysi slavných žánrů, sem tam se objeví něco skvělého, ať už po komerční nebo kvalitativní stránce. Jedině génius by se v tom všem vyznal. A né, nemyslím sebe, já se klidně přiznám, že v tom mám takový menší nepořádek, i v tom, jak přistupovat ke spoustě hrám, co se týče jejich kritiky. No ale k tomu, co chci ze sebe dostat...

Když jsem se včera vracel autem z Uherského hradiště, takhle mě něco napadlo. Jedu krásnou noční krajinou a říkám si (samozřejmě mimojiné), že bych byl móc rád, kdyby se v herních časopisech psalo zase tak, aby to mělo nějakou váhu... jo a taky, aby se tam vrátila zábava, ale popořadě. Co tedy musí splňovat psaní v časopisech, abych se vůbec začal podivovat nad tím, že tamtu hru nějaký neohrabanec nehorázně poplival, namísto toho, aby mi to bylo úplně jedno? Co by mi navrátilo důvěru v herní recenze? Jen otázky a žádné odpovědi? Málo otázek?! Hó? Nestačí? Tak tady je těch otázek víc!

Má se za neoriginalitu tahat za uši anebo se jí vůbec nezabývat? Zajímá čtenáře na hrách, jestli jsou originální? A mělo by vůbec? Má se kritik řídit tím, co si vyloženě myslí on nebo co si zřejmě budou myslet čtenáři (kteří si hru někde obstarají)? Má časopis sloužit jako pomůcka pro distributora nebo se mají jeho autoři naopak snažit o to, aby byl co nejvíce nezávislý? Jak staré hry jsou ještě relevantní, když v kritice dojde na srovnávání her? Kolik toho musí člověk znát, aby byl povolaný k hodnocení třeba takového RPGčka? A kolik v případě, že jde o adventuru? Může o hrách psát kdokoliv? Proč se herní kritika tolik zabývá casual blbostma a ne opravdovýma hrama? Jak se pozná dobrá hra od špatné? Atd, atak dál.

Myslím si, že tyto a další podobné otázky by si zasloužily odpověď v tom onom časopise, který čtu. Abych věděl, na čem jsem, jestli si recenzenti v tom a tom Levelu představují recenzování jen jako dobrý přivýdělek anebo se k tomu staví zodpovědně natolik, že by si nechali dobrovolně vyvrtat díru do nohy, pokud by je někdo přemlouval, ať u té hnusné hry změní hodnocení. Chci vědět, koho čtu! Opravdu bych ocenil, kdyby se v obou časopisech vynechalo "téma" a namísto něj se dal všem autorům prostor, kde by na všechny mé otázky upřímně zodpověděli.

Zkrátka něco podobného, jako splňuje ta tabulka "Jak hodnotíme".

zeal

26 komentářů:

  1. Ha dobry privydelek! Jak by to bylo krasne! Kdyby bylo :)

    OdpovědětVymazat
  2. Nadhazuješ zajímavé, ale nemožné otázky. Nejde na ně totiž odpovědět. Vzhledem k tomu, že by měla být recenze subjektivní, tak ti na to každý odpoví stejně a tobě se to líbit bude, nebo třeba ne.

    To je jako zeptat se, jestli by měl pátý díl série recenzovat někdo, kdo sérii nezná, někdo, kdo ví o co jde, někdo, kdo je znalec a odborník, nebo někdo, kdo je fanoušek série. Každý se na hru dívá jinak, ale to neznamená, že by byl názor neználka horší nebo lepší, než názor fanouška či odborníka. Jak pak postavit takovou recenzi?

    Já bych spíš viděl jedno z východisek v radikálním zkrácení délky recenzí. Přehnaně dlouhé uber mega recenze nikdo nečte a autor tam vyblije všechno, co mu přijde na mysl. Do kratší recenze musí nacpat jen to OPRAVDU důležité a podstatné a může tak být kreativní. Ve velké recenzi bude prostě všechno a to nikoho nebaví číst.

    Myslím, že hodně pomůže, když recenzenta znáš. Když víš, co ho baví a co ne, jaký je a podle toho si tu udělenou známku přeložíš do vlastní mluvy. Jenže v časopisech není prostor pro zpověď deseti dvaceti autorů a jejich názory na tyhle zajímavé otázky. Což je na jednu stranu škoda, ale na druhou stranu nevím, jestli by to k něčemu bylo. Všechno by mělo být přece pochopitelné z recenze samotné, ne?

    OdpovědětVymazat
  3. Kratsi recenze jsou hezky napad, ale mam takove neblahe tuseni, ze by to znamenalo, ze recenzenti budou hrat hry jeste min nez ted. O to mensi problem v kratsi recenzi totiz je precist si nejake zahranicni a vpodstate jen vypichnout veci, ktere jsou recene tam. A v kratsim textu to pak nikdo nema sanci poznat. Ve stavajicich recenzi ja to treba poznam :) A jakoze, co jsem zacal cist recenze v englishtine, tak to poznavam dost casto :)

    OdpovědětVymazat
  4. A stim, nejlepe je recenzenta znat... To je take krasne, ale funguje to? Ja znam jednoho recenzenta treba i osobne a taky z nekterejch jeho recenzi vubec nepoznam, jestli by se mi hra libila. :)

    Mate treba takovy recenzenty? Ktery znate natolik, ze vite, ze jejich vkus se shoduje s vasim a vy tak neslapnete nikdy vedle?

    OdpovědětVymazat
  5. Overwatch: Právě podle toho, jestli se mi ta jeho odpověď bude líbit, tak budu vědět, jestli text toho člověka stojí za to, abych ho četl a taky, abych ho četl správně. Určitě pomůže když recenzenta znám, alespoň z jiného textu, než je recenze, chci vědět, jak pracuje, co mu prochází hlavou. Chci vědět, že tu recenzi nenapsal nějaký robot se špatným softwarem.

    Ad krátké recenze, já bych byl pro. Kdyby tam byly tak půl stránkové až stránkové (s velkými obrázky) recenze. Třeba v takovém Ex 20, nebo kolik, je vidět, že je taková délka ideální. Naproti tomu ale dnes jsou hry komplexnější, no ale není důvod ty komplexní informace vměstnat do preview, že? :)

    Robotron: Michal Rybka je někdo takový. Ještě před pár měsíci Petr Bulíř. Ze současných redakcí obou plátků, krom Rybky, vážně nevím, zase tak moc je nečtu - musím se přinutit. V hledáčku mám momentálně Petra Poláčka a Lukáše Grygara.

    OdpovědětVymazat
  6. Robotron: Ad vypíchávání, určitě to bude jednodušší, ale vyjde to na stejno. Když se někdo rozhodne odněkud opisovat, tak to udělá nehledě na předepsanou délku recenze. A že to v případě těch kratších nepůjde poznat? Tak ať, pokud to bude pěkně čitelné, tak pro mě za mě... :) Ale jasně, souhlasím, že to pak bude recenzenta lákat k tomu, aby se s hrou rozloučil co nejdřív. Asi by to chtělo mít nějakého poctivého šéfredaktora, který by své podřízené důkladně kontroloval. :)

    OdpovědětVymazat
  7. No vzhledem k tomu, ze 99procent recenzi pisi externiste, tak nevim, jak by to chtel sefredaktor dusledne kontrolovat, ze by chodil na navstevy domu? :)

    OdpovědětVymazat
  8. Aha, tak na ty externisty bude třeba něco vymyslet. :)

    OdpovědětVymazat
  9. Robotron: za ty roku co čtu Level už třeba znám Grygara a tak nějak vím, co od něj čekat a nečekat a jeho recenzi si umím "přeložit" a není to pro mě anonymní recenze. To samé PD a Rybka. Většina ostatních mi jen tak splývá, i když píšou třeba dobře.

    Tak samozřejmě že když bude recenze výrazně krátká, tak bude snazší ji opsat a hru ani nehrát. Pokud jsi ale dobrý pisatel, tak věřím tomu, že dokážeš napsat i dlouhou recenzi na hru, kterou jsi nehrál :). Jde mi o to, že ty velké mega receze (zvlášť na webu) čte minimum lidí. Já bych to nečetl ani kdyby tam recenzovali nějakou moji nejočekávanější hru. Přehnaně dlouhé recenze jsou fakt zbytečné.

    Relativně nedávno o tom byla zajímavá debata v hPodu (bohužel si nevzpomenu přesně v kterém díle), tu bych doporučil. A víceméně tam souhlasím s tím, co říká LG.

    OdpovědětVymazat
  10. Ty me stves Overwatchi :) Zrovna vcera jsem napsal takovou vetsi recenzi na Anno 1404 pro hrej a takovy prace mi to dalo! I to hrat, i to napsat. Dost narocny. Clovek se s tim lopoti a pak se jen dozvida, ze to stejne nikdo necte, a nikoho to nezajima. Ne ze bych to nevedel predtim. Ale nechci to vedet!

    OdpovědětVymazat
  11. Tak možná někteří hardcore Anno fandové to číst budou, ale víš co - dlouhý text na webu není moc pohodlný ke čtení.

    Taky si nemyslím, že se někdo řídí jen na základě jednoho jediného textu - recenze. Když už si chce někdo koupit novou (drahou) hru, tak si o ní zjistí víc a projde si víc zdrojů. A při tomhle hledání si nemyslím, že by se mu chtělo pročítat nějaké přehnaně dlouhé texty.

    No řekni sám Robotrone, před tím, než ses začal o recenze zajímat profesionálně, četl jsi ty dlouhé texty? V časopisech třeba jo, ale na webu?

    OdpovědětVymazat
  12. Já si třeba včera shodou okolností chtěl přečíst recenzi na Anno 1404 na Eurogameru, ale jak sem viděl, že je to na tři velké strany, tak sem to zavřel a šel dělat něco jiného. Fakt nevěřím tomu, že mega dlouhé texty na webu někdo z hráčů čte.

    OdpovědětVymazat
  13. Mozna sem idealista, ale ja si stejne myslim, ze nezalezi na tom, jak je text dlouhy, ale jak je napsany a jak dobre se cte. Teda ne ze ja bych to umel, ale mam jen tu predstavu :) Kdyby sis pak chtel precist to Anno, az bude na hrej. Zkus mi pak k tomu neco napsat. Dost by me to zajimalo.

    OdpovědětVymazat
  14. Tak sem to vyhledal - je to hPod č. 155 a ta debata začíná v čase 40:06 - doporučuju poslechnout.

    OdpovědětVymazat
  15. A predtim, nez sem se recenzemi zabyval jakoby profesionalne, tak sem po Score zacal cist Bonusweb, to je asi uz 10 let nazpatek? (jezis:). A nevim, jestli to bylo tim, ze sem byl zvyklej na Score, ale nedelalo mi tam problem cist cely recenze a cet jsem jich docela dost. Kdo to tam tehdy psal, Cocik, Mondy, BigPeter a tak. Tehdy me vubec nenapadlo, ze by to byl nejaky problem, prelouskat celou recenzi... Asi doba meni, nebo ja nevim.

    OdpovědětVymazat
  16. Tak ctu si tu recenzi na eurogameru, a taky se mi nak nechce to cist dal. Neni to vubec spatna recenze, jen je to napsany fakt jako recenze a konec. Ja prave se na to divam jako na literaturu, ktera musi obsahovat nejaky dej, uvod, myslenku, jako vypraveni o te hre a pritom aby to byla jeste recenze.

    Vono je to strasne tezky, kdyz na to clovek nema talent od boha, ale zkus schvalne si pak precist tu Anno na hrej a poreferuj. Ja treba taky schvalne v tech hrach nezachazim do detajlu, coz ty rikas, ze Anno 1404 celou recenzi prectou hardcore fandove serie. No tak ty z me recenze budou mozna zklamani, protoze ja vsechno chci psat tak, aby si kdokoli o te hre ziskal obraz a dozvedel jse, co je na ni dobreho a co spatneho. V takove recenzi jako je ta na eurogameru, se toho ctenar sice dozvi treba vic, ale pro me tamsou detaily, ktere ja nepotrebuju vedet. Takze by se dalo rict, ze zamerne v tomhle se snazim nejit tak do hloubky u rozebirani te hry, abych prave tomu textu mohl vtisknout nakou ctivost. Protoze detajly jsou zajimave jen v nejake souvislosti, proc to tak je, a tech ja potrebuju pro argumentaci docela malo, abych napsal proc je hra dobra, nebo ne.

    No schvalne, co mi na to reknes, az prectes :)

    OdpovědětVymazat
  17. "ja vsechno chci psat tak, aby si kdokoli o te hre ziskal obraz a dozvedel jse, co je na ni dobreho a co spatneho" - myslím si, že tohle je dobrý přístup. Možná sem se špatně vyjádřil - on totiž ten uber hardcore Anno fanoušek samozřejmě žádné recenze číst nebude, protože je číst nepotřebuje. O hře ví všechno podstatné z novinek, preview a videí a hru má dávno předobjednanou. Hardcore fanda byl špatný příklad :)

    Máš pravdu že nezáleží na délce textu, ale na jeho kvalitě. Ovšem na webu existuje i druhá strana mince - můžeš napsat sebekvalitnější recenzi, ale jakmile si to někdo rozklikne a uvidí hromadu textu, tak to zase zavře a ani se o to nepokusí. Ano, je to škoda, ale takový je web. Rozptyluje tě dalších deset věcí (ICQ, emaily, další weby) a spuštění nějaké hry je otázka dvou vteřin. Tudíž je těžké udržet pozornost na webu při čtení dlouhého textu. Nebo se do toho čtení vůbec nějak dokopat.

    OdpovědětVymazat
  18. Tak ja sem tu recenzi rovnou postnu, kdo vi, kdy to na tom hrej vlaste vyjde. http://tohorob.wz.cz/Anno1404.txt

    Treba i kdyby Zeal chtel si precist, a napsat nejakou kritiku? Nejvic me samozrejme zajima, kam az ste to byli schopni docist ;)

    OdpovědětVymazat
  19. Dobrý, mám to. Radši to zase stáhni, Krajčovi by se to asi nelíbilo že to takhle šíříš předem :).

    Teď jedu na oběd, pak si to přečtu.

    OdpovědětVymazat
  20. Taky si to přečtu. No délkově je to snad zkousnutelné, když se na to teď dívám v notepadu. Teď si ale taky dám oběd. Smazat to odtam můžeš, leda že bys to tam chtěl nechat exkluzivně pro čtenáře Casual Core. :)

    OdpovědětVymazat
  21. Povedená recenze, šup s ní do papírového Levelu, chtělo by se říct. :) Úvod mě vtáhl a u následujících odstavců jsem si dokázal v hlavě představit, jak to vypadá a funguje - takhle by to mělo být u každé recenze. Možná trochu mi přijde, že jsou trošičku roztáhlé informace v půlce recenze, zacházení do detailů, ale na druhou stranu je to zase pěkně napsané, takže bych to nekrátil. Asi by mě zajímalo, v čem se Anno 1404 odlišuje od ostatních budovatelských strategií, čím je unikátní a pod. Kolem odstavce s technickým zpracováním jsem ztrácel pozornost, přecejen je to trochu delší, než jsem si myslel, mohli za to tedy i Orbital, ale pak jsem se zase vrátil na zem a recenzi úspěšně dočetl. A výsledek? Mám chuť si Anno 1404 zahrát! Ta recenze musela dát práci, až si říkám, že to bude pro mě fuška, naučit se psát takovéhle macaté a pěkně promyšlené recenze. :)

    OdpovědětVymazat
  22. Diky, potesils me :) Jenom jednu malickost, ale nikde to nesmis rict! Jenom mezi nama. Naposled, co jsem hral poradne budovatelskou strategii, byly Settlers 2, od ty doby nic. Takze chapes, proc jsem se srovnavani s cimkoli radeji vyhnul. Ale pst! :)

    OdpovědětVymazat
  23. OK, tvoje hrozivé tajemství je tady u mě bezpečně ukryté. :)

    OdpovědětVymazat
  24. Zaujal mne postřeh k originalitě her a laxnosti hráčů k tomuto aspektu. Spotřebitel by podle mne z principu měl trvat na něčem, co ještě nemá, ergo originalita v jakémkoliv smyslu slova (co nějvětší odlišnost?) je pro mne kritickým měřítkem, jestli hru přijmout nebo ne. Ale i když se na to podívám s nadhledem - nebyl krach videoher v roce 1983 důsledkem právě toho, že vycházely samé kopie kopií, až jednoho dne pohár trpělivosti přetekl? Za tu dobu se nám podařilo dotáhnout grafiku na fotorealistickou úroveň, ale jinak je ta analogie čím dál mrazivější.

    Herní média, místo toho, aby zkulturňovaly hráčskou obec, místo toho, aby zdůrazňovali podstatné elementy her jako takových, se vezou na vlně podle vzoru "hry jsou kopie kopií, naše recenze rovněž".

    Hráčské obci často chybí vzdělání v oboru, jistý vkus a z toho vyplývající nároky na herní titul. Hrají to, co je, protože ani nevědí, že by to mohlo být jinak, kdyby... Herní obec je ekvivalentem čtenářů recyklovaných nezpráv typu Blesk, čest výjimkám, ale mnohdy tomu tak opravdu je. Spotřební kultura sežrala hry hrozně rychle a odpovídá tomu i kvalita případných textů "z povinnosti". O takových hrách bych ani nepsal, naopak bych média zaměřil na ne-mainstreamové tituly, které mohou hráče obohatit, ne jen pomoci "zabít čas" či "být in, protože to kluci ve školce hrajou taky".

    OdpovědětVymazat
  25. Jo, dnešní stav je takový trochu depresivní. Hodně za něj může skupování a krachy menších firem, velká orientace na casual tituly (které se z velké části nedají považovat za normální, ne hardcore, za normální hry) a neschopnost firem přijít s nápadem, jak oživit herní PC trh.

    "Hrají to, co je, protože ani nevědí, že by to mohlo být jinak, kdyby..."

    Na tohle téma by se dal napsat nějaký pěkný článek, který bych si rád přečetl.

    OdpovědětVymazat