pátek 11. září 2009

O čem si chtějí hráči číst?

Ještě když jsem byl na základce, letěly různé časopisy, od Ohníčku po Střelné zbraně. A někde mezi nimi byly i časopisy o hrách. V nich jsem samozřejmě chtěl ukojit svoji touhu po novinkách a samozřejmě jsem rád zjistil, jaká že nová hra teď letí a zároveň jaká v praxi poletí za pár dnů, co ji bude mít ta lépe vybavená část třídy, respektive těch pár jedinců, co měli počítač a né vietnamské televizní hry. Možná i nějaké to demo na CDčku a nějaké vtipné povídání herního redaktora o tom, jak strávil svátky. To vše mi stačilo ke štěstí.

Poté se stále zlepšoval a zlepšoval (někteří zlí jazykové tvrdí, že naopak zhoršoval) časopis Score a tam Ice a Andrew, poté na pár neděl vystřídáni Tomášem Mrkvičkou, pak Karlem Papíkem, který z papírového čtení vyrobil pojízdný a tak trošku rozmazaný kabriolet. Nebo to bylo Porsche? Jelo to vše k lepším zítřkům. Časopis byl bezchybný. Psali do něj skvělí a hlavně zábavní autoři. Četl jsem i sportovní recenze, protože ten Ondra o nich tak uměl vždy pěkně napsat. Skvělé čtení. Nenáročné a tak to bylo správně. Vrátil se Andrew, který vzal s sebou i Iceho a ten někde potkal i LLGho, tak ho taky vzal. Hidden jim napsal. Časopis se opět změnil, možná k lepšímu, ale bohužel jak všichni víme, netrvalo to dlouho. Černý Jidáš a tunelové čachry spláchli vše do potoka a z dobře se formujícího Score se stala stoka. Plná čehosi, páchnoucího a trapného.

No a k dalším časopisům jsem nikdy nepřivykl tak, jako ke Score. K tomu časopisu, který úplně skončil odchodem Iceho. Tak aspoň zůstaly ty hry, řekl jsem si. A bavil se, dobře, i když tak nějak jsem cítil, že mi přece jen něco chybí. Nevím, co za "magii", nebo jak to jen nazvat, dotyční autoři v onom časopise vytvořili, ale bylo to něco, čemu se dalo věřit. Něco, co se dalo číst s nadšením a člověk věděl, že je to jeho časopis, který se tvoří podle toho, jak on píská. Co tady ale budu psát. Ti, kteří "ví", těm nic vysvětlovat nemusím, a ti co naopak koulejí očima, jako že né, tak těm to nevysvětlím tuplem.

A to se už dostávám k jádru mého sdělení. Nevím, jestli ho tu napíšu s takovou přesností, v jaké se mi objevilo před očima, ale já se přece pokusím. Dnešní herně orientované nebo jinak s hrami spjaté weby a další pavučinou nakažlivitelná (ha?) média z velké části nemají ani potuchu, o čem si to jejich čtenáři chtějí vlastně číst. Stejně tak téměř nikdo z řad pánů redaktorů a slečen redaktorek neví, jaká forma by nám, čtenářům, nejlépe vyhovovala a tak na nás zkouší házet články v suchopárné, složité, nudné, pseudo-profesionální, čili profi na oko, ale třeba i rádoby vtipné, amatérské a trapné podobě. Někdy i střídavě, zpřeházeně a někdy nás překvapí, že vyplodí i něco na úrovni. Když jsou Vánoce. Nebo jiný svátek.

A taky, o hrách se už píše tak dlouho, že už by byl klidně čas na to, kdy by to všechno mělo podle Taugétova pravidla degradovat na hloupé psaní o ničem. Tak proto se píše v množném čísle, proto ta "naoko" složitá témata, ty hluboké myšlenky okolo, to hledání něčeho, co tam ve hrách není, a nikdy nebude? Aby ale nedošlo k mýlce, pořád se dají psát nové (nerecyklované) články, vždyť hry se pořád vyvíjí a "to" okolo jejich vývoje je pořád zajímavé. Jen je nutné, aby se o tom psalo jednoduše, srozumitelně, určitě v jednotném čísle a s něčím, co by to krásně zabalilo do jednoho pěkného dárečku, který by čtenář jednoduše nemohl odmítnout.

Raději to ukončím, délka totiž taky hraje roli. Ale tak trochu jinak, než možná myslíte. :)

zeal

4 komentáře:

  1. Hehe, ten clanek o Flipnote studiu jsem do Levelu napsal pekne postaru v Ja Pan externista osobe k vam hovorim ctenari moji zlati. Tak sem zvedavej, jak to nakonec bude vypadat :)

    OdpovědětVymazat
  2. Kdyby to nechali ve středověké formě "ich herr externist spreche zu ihren", třeba by to byla známka toho, že se od množnýho čísla začne brzy upouštět. Už by to zase chtělo nějakou revoluci, tak že by? :) Mně to teda vyhovuje víc, když mi redaktor něco sdělí za sebe a ne za celou redakci, že něco hráli, a že se jim to nelíbilo. A navíc se to v tom množným čísle hůř čte. No, a když takhle páni redaktoři píšou, proč se pak pod to podepíše jen jeden člověk? :) V posledních Level dopisech to sice Rybka vysvětluje, ale moc se mi to jeho vysvětlení nezdá a zdaleka se mi to nelíbí.

    OdpovědětVymazat
  3. Me se to prave taky nelibi. Podle me je to jedna z pricin, proc se texty pak stavaji vice neosobni a hur se to cte, clovek se s tim neztotozni.

    Ptal jsem se Petra, jestli dobry, jestli na tom nemam neco prepst, a on ze ne, ze je to tak v pohode. Takze mozna mala revoluce bude :)

    OdpovědětVymazat
  4. Kéž by. O důvod víc, proč se těšit na nový číslo Levelu. :)

    OdpovědětVymazat