středa 14. prosince 2011

Designovat hry je tak lehké

Nálada. Má v povaze přepadnout, když ji člověk nejméně čeká. Skočí na vás z míst, kde jste ještě před pár sekundami neviděli ani živáčka. Přicucne se na váš krk a ani to nejkomplexnější klávesové kombo vám nepomůže ji setřást. Je jako upír, který vás vycucne rychleji než stačíte říct Blood Omen.

Zrovna před chvílí se mi stalo něco podobného. Dostala mě na kolena nálada na designování videoher. V takovém okamžiku se vám před očima promítnou takové ty skvělé představy, které se tam vzadu v hlavě (nebo kde vlastně?) průběžně rodí, pak odpočívají, kupí se a když to najednou přijde, tak musí ven. Takhle fungují i nápady. A já těch nápadů na tvorbu vážně zábavných videoher mám tolik, až mě štve, že nemám po ruce nějaký schopný editor, do kterého bych to naťukal, vyhmatal z plastelíny všemožné modely potvor, zadal parametry hrací plochy a zadalší bych už jen vesele editoroval všechny ty úrovně a těšil se na první dojmy všech těch pozitivně naladěných hráčů a věděl bych, že je fajn mít takové nápady na tvorbu her, a že vlastně být fandou videoher je super i bez toho, aniž bych musel pořád dokola něco hrát.

A bohužel dodnes nikdo neudělal žádný herní editor, který by byl jednoduchý na ovládání a který by zvládal všechno ve velké rychlosti. Nic jako ekvivalent k hudebnímu trackeru není a to je opravdu velká škoda. V takových chvílích, kdy to na mě přišlo, jsem si v minulosti projel web. Nahmatal nějaké ty takzvané herní editory Flash, Ogre a Gamemaker a plánoval, jak tedy budu postupovat, hledal jsem na webu tutoriály, projížděl fóra s nápovědama, bouchal do stolu, když se vyhlídky zdály být velmi bledé, bledější než tvář upíra Kaina, a nadával na všechny strany, až se mi po kratší procházce na čerstvém vzduchu nakonec udělalo jasno, a smířil jsem se s tím, že tvorba her je jen pro některé, snad jen pro ty, kteří nedělají ve svém volném čase nic jiného, než že neustále programují.

Až se chci zeptat, jak je možné, že v roce 2011 nikdo nenabízí takový univerzální "videogame creator", který by pracoval se všemi herními styly, u kterého by nebylo těžké ho přenastavit na něco úplně nového a například by obsahoval i nějaké ty lehké tvořiče všeho možného a mohl by na tom stvořit hru kdokoli během odpoledne a nemusel by to být kdovíjaký počítačový génius, ale klidně i někdo, kdo si teprve minulý týden koupil počítač. Na takovém softu by komputerová firma trhla velký balík. Je jisté, že by byl internet najednou přímo zahlcen i méně kvalitními, neřkuli obludnými, herními kousky, ale upřímně, není to tak už teď? Herní editory existují už od počátku devadesátých let a neustále se zlepšují, ale mám pocit, že jejich uživatelská přítulnost se každým rokem tak nějak snižuje, až mám pocit, že je to tak schválně, že vlastně ty herní firmy nechtějí mít konkurenci, která by takzvaně jela na levný benzín. A přitom jsem si v půlce devadesátých let ještě jako malý pařan zkonstruoval docela pěknou (aby ne!) chodičku na téma Jurského parku v herním editoru pro DOS, kde byla grafika tvořená jen z čárek a herní logika byla naprosto srozumitelná a uzpůsobená pro velmi rychlý vývoj.

Tak zase holt nic nevytvořím. Nakonec, volný čas se dá investovat i jinak.

zeal

4 komentáře:

  1. Takovej editor na hry je prece Unreal Engine a ten Crysis engine? Pokud ale clovek chce delat hry, a ne jen sa zamezit pouze na jednu urcitou cast (jako grafika, design levelu a tak), tak chte nechte se zaklady programovani naucit musi. Vzdyt to neni tak neprekonatelny ukol, a navic takova zkusenost se cloveku o to vic hodi, nez kdyby se naucil jen s jednim omezenym editorem. Vyber si Javu, Python, C++, a k nim nejake zobrazovadla jako SDL, pygame, najdi si tutorialy na netu a na youtube a zkousej si to. Po case sam uznas, ze editor na hry bez programovani, minimalne scriptu je k nicemu. Proto to tu jsou takovy veci jako SDL a Ogre pro 3d grafiku, ktery uz programovy casti pridaji funkce, ktery tvorbu her velice ulehci. Kdyz znas zaklady programovani, tak to je presne to co ty chces, jako to Ogre, ale ten zaklad tam mit musis (ono i takovy C++ vylozene pro SDL nebo Ogre se zaklada taky da naucit behem par mesicu, mozna i min).

    OdpovědětVymazat
  2. Tady si stahni pdf c++ pro zacatecniky http://homel.vsb.cz/~moz017/cpp/kniha/ a cely si to projed a zkousej. Je chyba chtit delat hry a nemit k tomu aspon zakladni zazemi jak veci funguji na urovni programovani. Ta knizka neni dlouha a pritom ti da uz solidni predstavu, jak se pustit do programovani i tech her. Bez toho ale jinak nemas sanci, tohle je ten zaklad, kterej potrebujes. Pak uz na to budes jen navazovat...

    OdpovědětVymazat
  3. Jo, v ty knizce se neresi v cem to programovat a vubec do ceho kod psat a jak spustit. Kdyz tak tady http://www.codeblocks.org/ na zacatek myslim perfektni c++ ide. Vytvoris si tam novej projekt z konzole (nebo tak nak to tam je priblizne) a muzes hned zkouset priklady z ty knizky. Hodne zdaru :)

    OdpovědětVymazat
  4. Vidíš, Unreal engine, ten mě už dřív zajímal. První, co mě ale od něj odradilo, byla nutnost zvládat programovací jazyk, a to já zase tomu nechtěl věnovat tolik času, protože jsem neměl žádný přístup k nějakým dobrým tutoriálům. Hele, já bych tomu C++ dal i šanci. Díky za tipy i za odkazy. Bylo by to fajn, konečně něco hratelného sesmolit.

    OdpovědětVymazat