středa 17. února 2010

Avatar

Možná mi to nebude nikdo věřit, ale na Avatárovi jsem byl poprvé teprve včera. To znamená prvně po dvou měsících, co to u nás běží. Konečně se totiž objevila ta správná projekce - především tam bylo místo, dvě volné sedačky uprostřed, lehce vzadu, ale ne zase moc. Projekce ve 3D a v anglickém znění mohla začít.

Už na prvních záběrech z vnitřku kosmické lodi jsem si pochvaloval kvalitu 3D, která je tak dobrá, o tolik lepší, jako kdybyste porovnali DVD a Full HD obraz. 3D je pěkně detailní, a naprosto neuvěřitelné, což bohužel není po celou dobu stopáže, protože řada záběrů v tom super kvalitním 3D z nějakých důvodů občas nevynikne tak dobře, jako ty, u kterých valíte oči (těch je naštěstí dost). Ale celkově se o 3D dá samozřejmě mluvit jen v superlativech. Po Avatárovi už nemám pochybnosti o tom, že 3D je budoucnost, ten správný směr, kam se ostatní filmy mají vydat. Pokud možno co nejrychleji. 3D má totiž tu moc upevnit snahu režiséra vtáhnout diváka do děje, jak by řekl filmový recenzent.

O slabším příběhu jsem byl varován už dopředu. Ten je tedy klasičtější a vůbec ne originální, ani nemá žádné dějové zvraty nebo něco, čím by si zasloužil nominaci na Oscara, zato ale překvapivě - vzhledem ke zklamaným ohlasům na děj - velice dobře funguje! Avatár je napínavý, když má být napínavý, je veselý, když má takový být a je dojemný přesně v těch částech, kde to očekáváte, ale působí to tak přirozeně, jak jen je to možné a tím si mě film naprosto a zcela získal. Dalším jeho velkým kladem je fakt, že umí působit dost realisticky, a to i přesto, že se děj točí okolo naprosto nereálných (přesto realistických) mimozemšťanů. A k tomu realismu ještě - díky tříhodinové délce si film mohl občas dovolit působit jako přímý přenos, než něco, co je omezené filmovými výrazovými prostředky. Pokud je Avatár v něčem revolucí, tak je to ve dvou věcech: ve zcela novém způsobu natáčení, který povyšuje filmový zážitek o kus výš a technologická stránka - jak 3D, tak triky zjevně nemají konkurenci.

Tak z toho, o čem jsem tu zatím nic nenapsal, už zbývají jen přestřelky. Výborné, skvělé, Cameron je pořád v parádní formě. Pár mrknutí na Terminátora 2, např. neprůhledné přední sklo, a celkově docela drsná akce vzhledem k tomu, nakolik je to film, který nemohl zapomenout na to, kolik vlastně stál a kolik musel vydělat, aby jeho tvůrce neprodělal.

Atomová bomba? Určitě. Bylo tam pár věcí, které tam být nemusely, ale byly tam proto, aby film neprodělal? Zajisté. Splnil moje očekávání? Stoprocentně.

3 komentáře:

  1. Čoveče ty tady měníš vzhled častěji než já měním ponožky :)

    Jinak Avatar je samozřejmě pecka a sere mě, že nebyla možnost originálu od začátku.

    OdpovědětVymazat
  2. Ten předchozí vzhled a ten před ním se mi přestaly zdát jako dobrý. No ale tenhle by tu měl vydržet, možná s ještě pár drobnými úpravami. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Tak ono to vypadá, že ještě s designem lehcem zaexperimentuju. :)

    OdpovědětVymazat