pondělí 1. února 2010

Proč se k recenzím her přidávají čísla?

K recenzi přilepíte číslo, které značí to, nakolik se ta hra povedla, jak si stojí na škále od jedné do "n". Jednoduché. A taky praktické. Čtenář si udělá obrázek o kvalitě hry ani ne během sekundy. A navíc tam to číslo patří. Vždyť čísla byly u herních recenzí už před patnácti lety, tak v čem by měl být problém? Hráč si přece zaslouží dozvědět se, jaký si ta hra zaslouží ČÍSLO!

Vážně? No, je tedy pravda, že čtenář si vytvoří představu, jak na tom ta hra je, a to přímo "v cuku letu". Ale ono taky hrozí, že: 1. čtenář si udělá MYLNOU představu, protože číslo může být nižší z takových a šmakových důvodů, které by pro něj normálně byly irelevantní (např. absence kariéry v PSP verzi GT, kvůli tomu na IGN šly hned asi dva body dolů), a taky se může jednat o v budoucnu opravitelné chyby (Daggerfall a megaton opravných patchů, ARMA 2 a další ementálové tituly). 2. hrozí, že čtenář ztratí zájem o text z důvodu, že ví naprosto přesně, jak hra vypadá a jak se hraje, a tudíž číslo naprosto popraví ten ždibec důvodu, proč by se měl čtenář dát do čtení.

Mám taky takové lehké podezření, že číslo svádí k tomu, aby recenzent hledal jen buďto samá negativa, nebo pouze pozitiva. Přece nebudu psát v recenzi u špičkové hry, že má naprosto hnusnej příběh, až by jeden zvracel. Ne ne. Pěkně to pochválím, dyť to ode mě dostane devět z deseti!

Potřebují čtenáři čísla? Nejednoznačná odpověď. Určitě je ale nepotřebují víc, jak novináři, kteří by bez číselného hodnocení narazili do zdi. Na číslech totiž funguje vše: 1. hádky v diskusích, 2. dobrý vztah s distributory, 3. reklama (reklama na Diablo III: Level 9/10) a v neposlední řadě jsou tu přece hráči, co nečtou a spolíhají se jen na čísla: "Hej, ten Game Informer tomu dal za vosm. To musí být smažba."

A další problém nastává ve chvíli, kdy hodnocení už není takové, jaké bývalo. Dříve bývalo rozhodně pružnější a to je FAKT. Dnes je to, jako kdyby se hry hodnotily v pořadech typu Do-Re-Mi, tedy 5,6,7 jsou jediná čísla, které se používají, sedmička je maximum. Hodně her dostane maximum, protože jako objektivně si to fakt "zaslouží". A teď máte spoustu sedmičkových, pro lepší srozumitelnost desítkových her a vy máte pak guláš, jako co je teda z toho dobrá hra a jakou third person mlátičku si má teda koupit, když maj všechny za deset.

Zaposlední, hráči jsou dnes vzdělanější, ví mnohdy, jak se ta hra bude hrát dopředu. Text recenze je plně dostačující. Čísla, do propadliště dějin s nimi. Kdo je potřebuje? Novináři, prodejci her a kdo ještě? Já tedy ne.

zeal

0 komentářů:

Okomentovat