sobota 20. února 2010

Krycí systémy ve hrách - reakce

Stránkama Kotaku běžně nelistuju, až teď jsem, asi bohužel, si přečetl jeden článek o systému krytí ve videohrách. Proč bohužel, jediné, o co mě článek obohatil, je rozdíl mezi slovíčkama "cover" a "cover system". To první je obyčejný schovávání se za bedničkama nebo obyč kempování, kde na vás nikdo nevidí, a hlavně není to herní mechanismus. Zato "cover system" je mechanismus a to znamená, že se provádí speciálním tlačítkem, po jehož stisknutí se hráčova postavička schová za to, co je obvykle před ním. Klasika známá asi především z Metal Gear Solidu.

V článku se autor ukázal jako znalec herní scény a tak píše, že jako první hra, ve které se krytí objevilo, jsou Space Invaders, ale o krycí systém prý nešlo - což jde poznat už podle těch definicí. Tou první hrou, která přinesla "cover system" na naše obrazovky, přesněji televize "automatů", je prý Time Crisis z roku 1995, který měl ještě velmi primitivní krycí mechanismus - v podstatě jste byli po zmáčknutí tlačítka zcela neprůstřelní (pokud na vás neletěla raketa nebo vám tam někdo nehodil granát). Zajímavé, a já si vždy myslel, že s krycím systémem přišel jako první Alcatraz od 221b Software, jenž vyšel v roce 1992. O něm není v článku ani zmínka (na wikipedii u článku cover system chybí taky).

V článku na Kotaku je několikrát citovaný Cliff Bleszinski z Epic Games a tím pádem i hra, na níž se podílel, Gears of War. A "Gearsy" jsou v textu zmiňované taky víckrát a píše se tam o nich ve smyslu, že se zasloužily o rozšíření systému krytí do více her. Já osobně to vidím tak, že tím popularizátorem byl jednoznačně Metal Gear Solid, o kterém v článku nepadlo ani jedno slovo. Je to zajímavé, když někdo píše nějaký tematický článek a vynechá tu nejpodstatnější hru, která to vše začala. Pak se v článku píše hodně o Kill Switch, což je hra od Namca z roku 2003, kterou si moc dobře pamatuju - především to, jak byla průměrná a nezáživná. Tak tato hra, která si přivlastnila systém krytí z MGS, to prý všechno začala.

Žádná lepší věta na konec mě nenapadá: "To jsem zase naletěl!"

zeal

3 komentáře:

  1. Alcatraz? Covece, to bys byl taky tezce vedle, dyt Alcatraz bylo pokracovani jeste starsi hry, kde ten system kryti byl uplne stejnej :), uz nevim jak se to jmenovalo, bylo to vic o tech specialnich jednotkach.

    OdpovědětVymazat
  2. Já bych v prvé řadě žádný takový článek nepsal. :) Prostě mě to zarazilo. Se člověk jednou vydá za informacemi na zahraniční blog a je chytřejší, než autor článku. Tomu říkám "už fakt špatný". :)

    OdpovědětVymazat
  3. To schovávání se ve tmě mělo např. tohle, ale to mi nic neříká. http://en.wikipedia.org/wiki/Bonanza_Bros.

    OdpovědětVymazat