středa 18. února 2009

Jaké PC hry jsou nejlepší?

Ty staré? Nebo ty nové? Pokud se na hry díváte jako na zboží - ty geneticky upravené rohlíky jsou bez nejmenších pochyb nejlepší! Aha, řeč je vlastně o hrách a ne o pečivu. "Jaké PC hry jsou nejlepší?" Může se takhle vůbec někdo ptát, aniž by nedostal hloupou odpověď? Otázka by měla podle mě znít jinak: které hry jsou výjimečné a které zmizí nebo už zmizely v propadlišti dějin? Ano, tak na tuhle otázku už dostanete pěknou odpověď, i když pokaždé bude znít jinak, ale vlastně pokaždé správně.

Staré hry jsou lepší a... a basta!

Odkud se takový názor vzal, vážně netuším. Prý si to myslí naprostá většina hráčů, ale je tomu skutečně tak - že si to ti hráči myslí? Já si to v žádném případě nemyslím a ani jsem si to nikdy nemyslel (no... přiznám se, že jednou... když nepřicházely pěkné hry, jsem prosil herní bohy, aby mě už nadále nezkoušeli a poslali mi něco, u čeho se pobavím). Jsem ten typ hráče, který sleduje herní novinky s nadšením a vyhlíží stále nové a nové hry jen z pouhé zvědavosti, co nového se zase v těch vykutálených hlavičkách herních inženýrů urodilo. Mno, pravdou je, že zase ne tolik, kolik bych si přál. Ta slibovaná VR stále nikde! Mrcha jedna a já už chtěl hrát s helmou na hlavě a pociťovat to, co pociťoval ten typ ve Špatným vlivu. Bohužel herní technologie neskáče a tak si musíme na nějakou revoluci pěkně počkat. Třeba to 3D hraní... Hmm. Ale to už odbíhám, pěkně zpátky k tématu.

Staré hry se nedají hrát, protože... Ta technologická zastaralost je u spousty her problém. Video v nízkém rozlišení, špatné textury, chybí podlaha a strop, málo barev, ten 3D engine je na hovno, "Mami, ta hra mě nevede za ručičku.", blééé, fujtajbl, Gearsy jsou lepší, ta animace je hrozná, to je ale sračka. Mám nápad. Co takhle, kdyby se všechny "staré" hry převedly do moderních enginů a zvýšilo by se rozlišení na 1080p? To by ale bylo najednou skvělých her okolo, zvlášť kdyby se zachovala jejich atmosféra. Super, že? Několika hrám bych to přál (Duke Nukem a Blood), ale v zásadě by jim to nepomohlo. Proč? Protože vznikly v devadesátých letech a v té době se na hry nahlíželo jinak než dnes. Lidé je vnímali jinak. A to z nich nedělá automaticky lepší, nebo horší. Byly jiné, bavily, slibovaly a fascinovaly. Ten herní vývoj kdysi byl rychlejší, než je dnes. A asi proto dnes hry tolik nefascinují. Už se tolik moc nesází na literární složku-příběh, teď se jede hlavně na, bohužel často prázdnou, filmovou atmosféru (čili od dob x-tého Tomb Raidera se nic nezměnilo).

Haha, nové hry přece rulují víc než ty staré

Jo, moje řeč. Ale tohle si říkám už od první půlky devadesátých let! Vadí mi, že krom výjimek - třeba LBP - dnes není na trhu moc zajímavých her, které by se nějak výrazně odlišovaly nebo byly originální v rámci celé etapy historie počítačových her. Třeba poprvé, kdy jsem spatřil koncepty Bioshocku, hra na mě zapůsobila jako bizarní zjevení z jiného světa, které na dnešním herním trhu nemá co pohledávat - zkrátka se mezi tu konkurenci nehodil. Ale minulý rok se naštěstí urodilo těch zajímavějších her víc a teď to taky vypadá dost slibně, takže si myslím, že to opět jde tím správným směrem. K dokonalosti mi chybí (kromě té VR) originální a příběhově vypiplané adventury, jejichž grafická stránka (a s ní i atmosféra) by mě dokázala ohromit. Naposledy mě takhle ohromil asi Silent Hill 2 (pokud jste nehráli, doporučuji).

Závěrem: jediné správné hodnocení herních kvalit je takové, jak na hráče ta která hra zapůsobila v době svého vzniku. Proto se posunuje laťka speciálních filmových triků (musí zapůsobit stejně skvěle jako před dávnými dobami), proto se posunují technologie - ne aby byly hry lepší, ale aby působily stejně tak dobře, jako dřív.

zeal

3 komentáře:

  1. Vies, ono je to v tom, ako sa pristupovalo k tvorbe hier vtedy a dnes. A v tom je velky rozdiel. To co mozu vyvojari dovolit v sucasnosti, nemohli si dovolit v minulosti a tak sa to snazili vynaliezavo nahradit - preto boli medzi starymi hrami zaujimave, atmosferickejsie a chytlavejsie hry. Preto boli (su) lepsie. Trochu viac som to rozviedol na KK, v clanku "Co skodi modernym RPG hram?" - http://www.kulturakriplu.net/2008/04/o-kod-modernm-rpg-hrm.html

    Ja by som netvrdil, ze dnes sa netvoria dobre hry - tvoria, len im vzdy nieco bude chybat, pokial si autori neuvedomia, ze technologia nema byt vysledok ale prostriedok, na vytvorenie kvalitnej hry.

    Zober si napriklad King's Bounty - to je esencia hratelnosti, to je retro pretavene do sucasnoti. Mozno by som povedal, ze az prehnane pretavena. Je to esencia hratelnosti, zabavy akoby vypadla z 90-tych rokov minuleho storocia. Len oblecena do modernejsieho havu. A funguje to bajecne.

    V konecnom dosledku je tak vacsina (nie vsetky) dnesnych hier horsia (urcite nie rovnako dobra ako kedysi ;) ), ako tie stare-dobre kusy.

    OdpovědětVymazat
  2. Hry byly presne takove, jak rikas - zajimavejsi, atmosferictejsi a chytlavejsi. Tohle mi na dnesnich hrach dost chybi. Prave ta schopnost me zaujmout a pote pohltit (Eye of the Beholder 2, Wizardry 7), to je u spousty dnesnich her asi povazovany za zbytecnost, takze se o to ani nikdo nepokousi. A nebo nikdo nevi, jak na to.

    "pokial si autori neuvedomia, ze technologia nema byt vysledok ale prostriedok, na vytvorenie kvalitnej hry."

    Jj, presne takovy mam pocit, kdyz se podivam na spoustu dnesnich her. A taky mi prijde, ze velka studia se az moc ridi cisly a vsemoznymi rovnicemi - Engine Unreal 3.0 + RPG prvky + volnost GTA + jednoduchost + Direct X 10 efekty = zaruceny trhak. A pak se nemuzeme divit, kdyz sto her vypada na chlup stejne.

    Jinak je fakt, ze obecne kdyz existuje v tvorbe omezeni, tak je to jen ku prospechu veci, protoze to cloveka nuti se prekonavat. Viz stare hry, ale taky napr. hudebni moduly, kde tohle kdysi platilo. A dnes? Neni hudebnika, ktery by se nespolehal na VST efekty a dopada to vetsinou tak, ze je ta hudebni skladba z vetsi casti odpad. A tomu autorovi je to jedno. Proc? Protoze to ma super efekty, pres ktery ta odpadovost nejde moc dobre poznat.

    O King's Bounty zatim jen slychavam ze vsech stran, jaka ze je to kvalitni pecka. Ale podle toho, co o ni pises, to vypada na hru, kterou bych si moc rad zahral.

    Co se tyce tveho clanku "Co skodi modernym RPG hram?", jakmile si udelam cas, prectu si ho.

    OdpovědětVymazat
  3. No, musím se přiznat, že já jsem třeba velkým fanouškem starších her. Když jsem byl mladší, tak jsme doma měli spoustu DOSových her. Super je, že některé z nich se dnes dají bez problému najít i online. Například tady mají docela velkou sbírku. :)

    OdpovědětVymazat