čtvrtek 12. února 2009

Nové hry na PC?

Tak, po suchém (písčitém) článku je potřeba to trochu víc rozjet, rozpohybovat, dát blogu článek, ve kterém bude pokud ne trocha života, tak alespoň něco, co vzbudí emoce v řadách čtenářstva. Ale abych řekl úplnou pravdu, i mě to trochu nadzvedává mandle. No ale článek o blogovém pohledu na nové PC hry už je napsaný a já ho mazat nehodlám. I když bych ho nejraději... co jen já bych mu... jo (!), už to vím: ubil bych ho baseballovou pálkou, rozčtvrtil motorovkou, rozdupal, hodil do vany a nechal ho rozpustit v kyselině. "Rrrrrrrr!" Uf, zase to na mě přišlo, ale toho si nevšímejte. :-) Takže ten článek:

Nové hry na PC? CO?! Kde?

Říkejte si opak, ale faktem je, že PC je dnes out. Ale počkat, co ta spousta hráčů, která paří World of Warcraft a ta hromada hráčů, co se dnem i nocí urputně těší, až si zahrají The Sims 3? Nebo ta spousta majitelů PC hrající budgetové FPSky z druhé světové války anebo ty chystané super duper hry, o kterých psali ve SCORE? "A hlavně ten... ten Duke Nukem Forever, už to 3D Realms konečně vydají. Budete čumět na novýho Duka!" Je to k nevíře, ale snad až na pouhé tři hry, o kterých ve výročním čísle Score psali, tzn. Diablo 3, Starcraft 2 a Empire: Total War nemá v tomto roce PC platforma žádná esa v rukávu. The Sims 3? Nechtějte mě rozesmát. To je ždímačka peněz ve stylu série NHL a Fifa, a ještě na rozdíl od nich je to hra, která není ani trochu zábavná a ještě k tomu všemu ji hraje "ta podivná" skupina hráčů.

Já osobně již nějakou dobu hraju jen na Playstationu (čti na konzoli). Dřív na dvojce a teď ji vystřídala trojka. Proč to? Stále se sice považuju za občasného PC hráče (od času si na chvíli dám nějakou tu online FPS a teď jsem zabrousil i do nějaké klasiky), myslím ale, že je to jen z úcty k dřívějším hrám (lehce s nadsázkou řečeno). Dřív bylo PC jednoznačně nejlepší (nic proti skvělé Amize) a to trvalo ještě do doby, než nastoupily konzole nové generace. Od jejich nástupu se všechny důležité hry (ty, za které herní producenti nejvíc platí) přesunuly na ně a PC kvůli multiformátové politice dost ostrouhalo. Jako majitel obou mašinek nemám důvod si hru kupovat na PC, když mi stejně tak dobře (ba i lépe) pojede na konzoli a taky jako pohodlný hráč ocením rychlost instalace hry, Dualshock namísto klávesnice a myši a mám i jistotu, že mi hra pojede přesně v takové podobě, jak to tvůrci zamýšleli.

Není to ale tak, že bych se konzole chtěl držet zuby nechty. Je to prostě proto, že teď na PC nejsou žádný dobrý hry - nemluvím o freewarových hrách, ani samozřejmě o těch multiformátových. Asi jediná, co mě výrazněji upoutala, byla Crysis, ale protože na mém čtyřjádru a slušné grafice jede skoro deset obrázků za sekundu, nemůžu tak plně ocenit její kvality. Je možné, že mě na chvíli k PC vrátí zmíněné tři hry (z toho dvě strategie a jeden návrat legendy), ale co pak? Jak chtějí herní vývojáři zachránit Windowsovskou platformu? Dřív bylo hraní na PC pojem, teď je jen odkladištěm portů z konzolí. A herní firmy s tím nic nedělají. Her na konzole se sice prodává daleko víc, než na PC, ale to jen proto, že kvalitní exkluzivní hry na PCčku už skoro nejsou. Ne že by mně osobně to moc vadilo - jsem plně spokojenej s nabídkou na konzole (mám tam rozehraných něco kolem šesti-sedmi her). Jen mi trochu vadí, že dříve slavná platforma dneska už nikoho neoslovuje. Rád bych napsal "ne v takovém měřítku, jako kdysi", ale to je daleko od pravdy. Když prolistuju herní časopis, podívám se na hlavní stránku herního webu - multiformát anebo konzolová hra všude, kam se podívám.

PC? Pokud je problém ve financích, ať dávají do her slabší grafiku, ať nenajímají pro dabing postav slavné osobnosti, ať sníží počet animací a podobných nesmyslů, které netvoří dobrou zábavnou hru. Dobrá hratelnost, atmosféra a nové nápady (nebo inovace) přece moc nestojí. PC to ještě nemá za sebou. Pevně v to věřím, a zajisté nejsem sám. Proč by se jinak na PC platformu vraceli tvůrci Goblinů (Goblins 4), Texe Murphyho (Three Cards to Midnight) nebo autoři skvělých Lucasáckých adventur (A Tale of a Vampire)? Povstane z hrobu i Sierra? Někdo musí tu PC scénu zachránit, a tím lépe, když to budou lidé, kterým můžeme děkovat, že vůbec nějaká herní PC scéna byla.

Hmm, teď se do mě asi pustí všichni zarytí PCčkáři a vyznavači "božského" The Sims a budou se mi snažit vlepit skrze komentáře jednu zprava, a druhou zleva. "Ááááá, rychle pryč! Zachraň se kdo můžeš!" :)

zeal

2 komentáře:

  1. Beres to striktne z "exkluzivneho" pohladu, co sa dnes prilis nenosi. Na PC uz tento rok vyslo par zaujimavych hier, ale vsetky si mohol skor hrat na konzole. Pokial mas konzolu aj PC je ti to jedno. Pokial si PC hrac...je to zaujimavy rok. Tak schvalne...

    Mirrors Edge, Burnout Paradise, Saints Row 2...teda hry, ktore uz vysli, ale pokracujeme, na tie, na ktore sa este caka... Street Fighter 4 (nic pre mna, ale poriadna bojovka na PC, po tolkych rokoch?!), Alpha Protocol, anglicka verzia Drakensang, Ghostbusters, Batman: Arkham Asylum, Dragon Age - a to su len hry, pri ktorych dufam, ze budu dobre, alebo ich chcem hrat.

    A to nehovorim, ze este z minuleho roku mam ja osobne nejake resty hier, ktore by som chcel, ale zatial som ich nehral. PC hranie je na dne? Z exkluzivneho pohladu mozno, ale zo vseobecneho? Ani nahodou!

    OdpovědětVymazat
  2. Vidíš, Drakensang je další velká only PC hra. Na ten jsem zapomněl, a to se na něj hodně těším.

    Jo, máš pravdu v tom, že dnes je to všechno o multiplatformě. Mně osobně se to moc nelíbí, protože tím pádem ubývá i počet potenciálních zajímavých her, které by mohly být čistě exkluzivní pro PC. Ještě co se mi na tomhle stavu nelíbí je to, že se PC hry snaží vypadat konzolově - zjednodušeně, akčněji a "televizně". Nebylo to snad tak dávno, co PC hry vynikaly tam, na co konzolovky byly "krátký" (využití velké paměti a herního prostředí s drobnými detaily, což bylo ideální pro kombinaci klávesnice + myš), a naopak konzolovky vynikaly zase tam, na co PC nemělo (hra designovaná pro gamepad, jednoduché ovládání a krásná hravá grafika). A teď je to to samé na PC i na konzolích (čili jde o takový kompromis mezi konzolí a PC). Tak o takovéhle (zrůdné) unifikaci platforem by se mi opravdu dřív ani nezdálo! Vadí mi to i z toho důvodu, že PC bylo prostředím pro hry, které by se na konzoli jen těžko hrály a těch nekonzoloidních nových teď na PC moc nezbylo. Navíc, každá platforma měla kdysi svoji atmosféru (obzvlášť Amiga, kterou měl kamarád) a teď nic takového
    neexistuje.

    Pokud bych neměl konzoli, tak je pravda, že co se multiplatformových her týče, je radost na to pohledět. Spousta kvalitních her. Pak bych se ale nad tím zamyslel, spočítal si peníze a zjistil bych, že levněji by mi vyšla konzole než koupě nové grafiky, která by ty hry slušně utáhla. Na PC mi chybí hry, které by využívaly výhody PCček - obrovská paměť, myš a klávesnice. Chybí mi mimojiné point 'n' click adventury a kvalitní strategie (hlavně ty old school). Je ale fakt, že můžu kdykoliv sáhnout do archívu a zahrát si tu hru, kterou jsem ještě nehrál...

    Multiplatforma zabila když ne PC hry, tak minimálně můj zájem o PC hry. Na PS3 si hry užívám s maximální spokojeností, jak ty exkluzivní, tak ty multiformátové. K PC se vracím čím dál častěji jen kvůli "muzejním" kouskům.

    Ještě k Drakensangu, to je jedna z těch několika málo her, které na PC vyhlížím a těším se, až ji budu hrát. Přece jen jako bývalý dungeoní skoro fanatik bude tohle nutnost, přesto že to není z pohledu očí.

    OdpovědětVymazat