pondělí 9. února 2009

Za co všechno může HYPE

Čtu si takhle komentáře u jedné nejmenované hry na Databázi her a co nevidím. Mezi spoustou velmi kladných je i jedno nízké hodnocení. Je od nespokojeného hráče, který má problém s tím, že hra měla vysoký hype a píše, že hře dost uškodil. To je ale potvora, ten hype. No, není to určitě poprvý, co někdo na hype nadává. Co vůbec znamená hype? Hypování hry je proces, který má za účel: 1. hru prodat 2. dostat ji do nejširšího povědomí 3. představit produkt jako nejlepší věc na světě - čili vracíme se k bodu 1 a 2. Kdo všechno může za hype? Kdo, ptáte se? Herní novináři. Nikdo další se na hypu nepodílí - vlastně v pozadí ještě samozřejmě manažeři, majitelé časopisů, distribuční společnosti, zástupci herních firem a možná ještě nějaké další podivné existence, které byste nechtěli potkat za svitu měsíce v liduprázdném parku nehlídaném bezpečnostní kamerou. Takže za co všechno ten hype může? Vyjde nějaká hodně očekávaná (=novináři hypovaná hra) a první hledisko, které všechny pisálky zajímá, je to, jestli je hra tak dobrá, jak oni sami psali (if kvalita = hype). Pokud není, hře jsou chyby vytýkány víc, než by byly vytknuty v případě neznámého, ale úplně stejného produktu. Nastupuje trochu nemocná logika, která praví: až doteď jsme ukazovali, jak se nám ta hra strašně líbila a teď z nás ten herní titul udělal malé osly - proto, abysme ukázali, že nejsme oslové, musíme tu hru před zraky čtenářů co nejvíc potopit. U hypovaných a jiných her je zkrátka nerovné měřítko a je to špatně. Proč to takhle je? Svedeme všechno na čtenáře? Muahahaha. Hmm. Hype. Jak se dá před hype ubránit? Nečíst časopisy ani herně zaměřené weby. ;-) Spoléhat se na svůj vlastní rozum a brát všechny herní zprávy s velkým odstupem (nikdy nevíte, kde se skrývá PR a kde fanboyářství samotného autora). A nebo místo toho chodit pouze na www.gametrailers.com. Závěr: hype je nezdravý a dokáže pěkně pokazit náladu - vždyť ten časopis o té hře psal tak dlouho a tak pěkně.

zeal

0 komentářů:

Okomentovat