pondělí 17. srpna 2009

Chceme změnu?

Vcelku by mě zajímalo, jak se u současných herních velikánů (čili u firem, které obcují s větším než malým počtem peněz) vytváří základ pro herní projekt. Těch nových nápadů totiž moc u nových her nepřibývá a tak jestli to náhodou nefunguje tak, že se na poradě nejdřív šéf zeptá na zprávu o nejprodávanějších titulech, poté usoudí, že by bylo dobré napodobit konkurenci, přece jen ty jejich hry také nejsou vůbec originální, a je to. Je rozhodnuto. Hra se opepří samozřejmě těmi ingrediencemi, které jsou momentálně v kurzu, tamhle něco RPG prvků, tady zase árijský blond hrdina, tu se dají ty super efekty a je zaděláno na hit. Tedy ještě ne, protože každé malé dítě ví, že základem pro úspěšnou hru je udělat jí velkou reklamu. A je fajn, že kus práce také odvedou v podstatě zdarma herní časopisy, v médiích je zase reklamou zdarma nějaký "skandál".

Hry nové nápady potřebují, ale co nápady, je zapotřebí nových herních konceptů a když ne úplně nových, tak alespoň inovativně pozměněných, jak se to dělo ještě před několika lety, kdy ještě Invex nebyl prostorem zaplněným komerčním humusem a po placu chodil jediný Pokémon s roztrženým ocasem (jestli někdo z vás pamatuje). Se současným trendem tu možná zbydou jen samé Danteho Inferna, Red Alerty 3 a Call of Duty, takže už je možná zapotřebí bít na poplach, aby to neskončilo jako v tom traileru na Emmerichovu 2012, kde už bylo jaksi pozdě.

K sepsání tohoto článku mě inspirovala hra Callahan's Crosstime Saloon, úžasně originální adventura, kterou bych určitě doporučil každému z vás, a ještě lépe, řekněte o ní svým známým, ať si ji aspoň na chvíli zkusí. Třeba dostanou hlad po originálních a zajímavých hrách. Je totiž potřeba ukázat hráčům, že se to může dělat originálněji, svěžeji a lépe!

zeal

11 komentářů:

  1. Kdyz to vezmu na velke PC a konzolove hry, podle me je problem prave v te nabubrelosti programu a moznosti her. Je to docela velke tema a tech vlivu je hodne. Po zkusenostech mi ted prijde asi nejzasadnejsi ten vyvoj v tech AAAckovych hrach, kdy se tyhle hry vezly na technologickem pokroku. Driv to bylo v pohode, protoze i kdyz hra neprinasela nic noveho po osbahove strance, aspon se vyrazne zlepsila grafika, fyzika, nebo nejake moznosti ve hre. Dnes se ale ten vyvoj podle me zpomaluje, cloveka uz po technicke strance hry malokdy ohromi. A tak to, co fungovalo 10 let, je najednou pase. Bez wow efektu pokroku jsou velke hry nudne, o tom samem a zbytecne. Presto si to malokdo uvedomil, mozna ale az doted, s krizi, protoze ta divna krize vlastne zapricinila sesumirovani o co nam v tech hrach vlastne jde? Triackove hry jsou ted velice riskantnim podnikem, jeste vice, nez drive, ale na takove hranici, ze uz si firmy budou mnohem vice rozmyslet, jestli delat velkou hru na jistotu, s velkymi naklady, ale na ktere se v dobe krize zas tolik nevidela, jako drive. A cestou ven z toho je opusteni tehlech velkejch nabubrelejch programu jako je Oblivion, a Fallout 3, treba. Coz je ted videt hlavne na uspechu Iphone, i handheldu. A tak prave ekonomika a ucelnost ted asi zapricini to, ze vyvojari se v mensich programech spis budou snazit zaujmout invenci, originalitou a novymi napady, coz se u tech jakoby mensich her ted vyrazne objevuje.

    Takze ja to nevidim cerne, naopak ruzove. Jen ten, kdo ma rad velke, rozsahle AAA hry, mozna bude zklamanej, ze se jich asi uz nebude delat tolik jako driv? A nebo ne?

    Jen uvaha, kazdopadne ja si na DSi lebedim (ze s tim zase otravuju:)

    OdpovědětVymazat
  2. A mimochodem, Callahan's vidim prvne, takze diky za to! Stylove, ciste citenim mi to pripomina jeden adventurni klenot! Shadow of The Comet. Nadherna hra. Jezis, to me prepadla nostalgie, snad necham prace, a pujdu si to po dvaceti, nebo kolika letech zahrat... To jen kdybys neznal, jako ze urcite jo, ze jo :)

    OdpovědětVymazat
  3. A jeste k ty originalite, ja vim, moc pisu, ale to by te mohlo zajimat :) Ted hraju na DSi hru, ktera je takovou kombinaci textovky, adventury a tahovy strategii ve stylu UFO, to je co :) A navic ten pribeh. Odehrava se to v Tokiu (japonci, jak jinak), kde mesto nejaka sila odtrhla od sveta a nikdo se nemuze dostat ven. Armada navic hlida Tokio i kdyz pod zastitou toho, ze chteji situaci resit. No a ty hrajes za kluka v takovy parte lidi, kteri se ocitli v tyhle situaci. Maji kamarada programatora, kterej jim poslal DSka, tam se tomu rika ale COMP, diky nimz se mohou spojit a vyvolat specialni zaklinacsky program, ktery on vytvoril, jimz se dostanou do sveta duchu. A prave tenhle svet duchu a potvor se protina v Tokiu s realitou a zpusobil ty potize a jako v adventure to vysetrujes, chodis po mistech tokia a bavis se s lidma, je to ve forme takove graficke textovky, a kdyz pri nejake prilezitosti vyvolas ten program do alternativni reality duchu, tak tam s nima bojujes jako v tom ifu, izometricka grafika, navic s postavami s prvky RPG. A pak tam jsou jeste takovy veci, ze treba diky tomu spojeni se svetem duchu ty dokazes videt, za jak dlouho clovek umre. Ma nad hlavou cislici, treba za 6, nebo za 1 den bude tuhej. No a na zacatku hry maj tvy kamosi jen jeden 1 den, pak by meli umrit, taky s tebou. Takze prvni vec je potreba zjistit, jestli lze odvratit osud a ty cisla navysit a to kdyz se podari, tak je pak moznost ovlivnit i osud jinejch lidi.¨

    To je co? A kampak na nas s neoriginalitou :)

    OdpovědětVymazat
  4. "Bez wow efektu pokroku jsou velke hry nudne, o tom samem a zbytecne." Na tom určitě něco bude.

    "A tak prave ekonomika a ucelnost ted asi zapricini to, ze vyvojari se v mensich programech spis budou snazit zaujmout invenci, originalitou a novymi napady, coz se u tech jakoby mensich her ted vyrazne objevuje."

    Ano, ano, byl bych rád, kdyby se tohle začalo dít ve velkém. Ještě bych k tomu tvému výčtu přidal "novými příběhy", protože ty jsou taky v podstatě druhem "invence", navíc u příběhů, které asi dokáže nejlépe využít adventura (napsal bych i dungeon, ale kde těm je konec), se dá stále vymýšlet něco nového, aniž by to nevypadalo jako znovuvynalézání kola.

    AAA hry jsou moc fajn, když se teda povedou, ale já bych se klidně spokojil, i kdyby to bylo "za méně peněz, v případě kdyby bylo více muziky". Chce to zkrátka v době krize nasadit šikovné lidi, namísto šikovných technologií (které stojí víc peněz, než ti lidé). A chtělo by to taky občas se oprostit od stanovených pravidel herních žánrů a zkusit tomu dát nějaký vlastní rukopis, jak to dřív uměly firmy jako Legend, Cryo nebo Sierra (věřím, že by to šlo i dnes). No a klidně ať je to budgetovka, nebo ještě lépe, ať je to kreslené - tedy hlavně adventury!

    OdpovědětVymazat
  5. Jo, Callahan's Crosstime Saloon, ten je moc fajn. :) Už jsem ho hrál dřív, asi v době, kdy to vyšlo (pirát mi to sehnal, jak jinak), ale díky tomu, že jsem neuměl moc anglicky, nemohl jsem si to logicky užít (kdyby to bylo v češtině, tak bych třeba zauvažoval nad koupí originálky).

    Zápletka se motá okolo ekonomické krize (ha, to je aktuální!). Ruší se vesmíry, protože se je nevyplatí udržovat a ani nadpozemské vesmírné bytosti s tím nemůžou nic udělat. No a ty se ocitáš v roli Jakea, který vypadá jako Ježíš, resp. se mu ocitneš v jeho hlavě (ach, ta originalita) a on je právě v Callahanově baru, kde se ten večer pořádá soutěž v trivii nebo v čem. No a on to musí samozřejmě vyhrát. :) Tak a to je začátek. Je to vtipný, jsou tam i podivné mimozemské bytosti a divné lidské entity jako Biker dude, no a dál už nebudu prozrazovat. :)

    OdpovědětVymazat
  6. A málem jsem zapomněl dodat, Shadow of the Comet, jo, to je ta adventura, která se dala (musela) ovládat klávesnicí? :) Jinak byla dost atmosférická, až bych si ji taky rád zkusil znova zahrát.

    OdpovědětVymazat
  7. Vis ze ti ani nevim? Klavesnici se ovladala urcite, ale mozna i mysi, ze sis mohl vybrat? Ja nevim, to je tak dlouho, ze si to uz nepamatuju :) Jen si pamatuju na par obrazku, ze to byla skvela divna detektivka (a to sem z toho driv kuli angtlictine taky tolik nemohl mit), a ze ta hra byla proste atmosfericky divna, az krasna, neco jako Harvester, jestli taky znas :). To je skoro na opraseni tehlech veci, a zjisteni, jestli to bylo fakt tak dobry, nebo jestli si to clovek neidealizuje. Ale ja myslim, ze to bylo skvely... i tak, ja to musim znova nekdy dat :)

    OdpovědětVymazat
  8. Ta DSková hra vypadá podle popisu vážně dobře, no jo DSko. :) Na PSPčku taky vyšla minimálně jedna hra s UFO hratelností Squad Command Warhammer 40000, která mě osobně dost bavila, ale něco tomu přesto chybělo. Bodlo by tam to "něco navíc" jako stavění základen, vědecký výzkum, pitvání mimozemšťanů ap.

    Ehm, ehm, ty čísílka nad hlavou jsou slušně řečeno převzaté z anime Death Note. :)

    OdpovědětVymazat
  9. No vida! Co ma hloupej Evropan za vysoce originalni, to se v Japonsku kopiruje o sto sest, no nic :) Jeste se budu muset dovzdelat...

    Jinak ten Callahan's zni hodnde zajimave. Nevedel bys, kde by se to dalo nejak tento? Prepokladam, ze sehnat takovou hru neni uplne jednoducha vec... No, kdyztak se to snad nekde vyskytne.

    OdpovědětVymazat
  10. Ještě k tomu Shadow of the Comet, já myslím, že se jí to i vytýkalo, že se dala ovládat jen klávesnicí. V té době ještě asi myš nebyla standardem. Já ji tehdy neměl. Koupil jsem si ji až k South vs North, která ji přímo vyžadovala aneb ose to bez ní hrálo dost špatně. :) Harvester jsem bohužel neupirátil, jen jsem obdivoval obrázky. Ale třeba se poštěstí teď, ať už tak nebo jinak.

    OdpovědětVymazat