Kontroverzi osobně vidím jako nejlevnější způsob přitáhnutí pozornosti a čekal bych ji nejvíc u tvůrců nezávislých her, kteří jsou na tom s penězi bleději než muslimské ženy v Iránu. Ostatní tvůrci her ji, dle mého skromného názoru, nemají zapotřebí. Ti se soustředí zejména na kvality technického rázu a na co nejzajímavější obsah, který je ostatně tím, co hry ve většině případů prodává. Kontroverzi, krom šokujícího obsahu, vyvolává i snaha o překročení společenských tabu. V poslední době je v kurzu např. nahota a sex. Oboje se v hrách v minulosti už nejednou objevilo, ale nedivte se široké veřejnosti, popř. lidem, kteří to té společnosti zprostředkovávají, že to v minulosti nebrali nijak na vědomí. Byla to pořád vcelku roztomilá herní grafika, která se skutečnosti přibližovala na úrovni lechtivých komiksů pro dospívající čtenáře.
Pojďme se podívat na pár příkladů z nedávné, ale i dávnější minulosti:
Kradení aut, zabíjení jamajčanů, prostitutky, s hlavou i bez hlavy aneb Grand Theft Auto
Šílený americký právník Jack Thompson se v minulých letech snažil zadupat do země jednu z nejúspěšnějších herních sérií GTA. Důvod? Naváděla hráče ke špatnostem, a nejen to, hra byla údajně natolik reálná, že si její hráči podle Thompsona mohli hru zaměnit s realitou. Destrukce, kriminalita a rasismus, s Hot Cofee modifikací pak i sexuální obsah. Tolik "špatností" v jediné hře, která vypadala natolik reálně... a kterou mohly hrát i malé děti, pokud jim hru jejich rodiče koupili. Co se asi muselo odehrávat v mysli Jacka Thompsona, kdysi nadějného právníka z Ohia? Nikdo neví. Jisté je, že nic pěkného. Co ale naopak všichni ví, Jack Thompson už právničinu nedělá a série GTA stále vydělává svým tvůrcům miliony dolarů. GTA je jednoznačně nejvýdělečnější hrou/herní sérií, kterou doprovázela kontroverze.
Přejíždění chodců za plusové body aneb Carmageddon
Kdo by ho neznal. Závodní simulátor, kde jste mohli, a někdy dokonce museli, přejíždět chodce. Krásná to hra, jelikož je to přesně ten typ činnosti, který těžko v reálu budete provozovat. A právě proto je tu tento herní titul, abysme se mohli dostatečně vyblbnout a uspokojit tuhle potřebu ve virtuálním prostoru, kterou občas cítíme, když zrovna nekonečný dav přechází ulici ve špatný čas. Je ale Carmageddon skutečně kontroverzním herním titulem, když ve stejné době vychází hry jako Blood nebo Doom, které jsou těmi opravdovými sadistickými nástroji zla (hmm, to je trefně řečeno)?
Zbytečně brutální hra aneb Thrill Kill
Trhání páteří je k vidění nejen ve filmu Predátor, ale i v počítačové hře Mortal Kombat (a pak už rozhodně nikde jinde). Jako malé dítko jsem občas na mém oblíbeném koupališti zašel na automaty, kde Mortal Kombat byl a rozhodně nikomu nevadilo, když jeden z mých vrstevníků vytrhl svému nepříteli páteř z těla, úmyslně se vyhýbaje zbabělému Babality zakončení. Bylo to cool, rodičům všech zúčastněných to bylo šumák. Žádná kontroverze, nic, i přes děsivou míru šílené brutality. Thrill Kill je takový kopírák Mortal Kombatu. Nejsou v něm zdigitalizovaní herci, ale zato je v něm spousta krásně odpudivého násilí. No a kontroverze? Kontroverze! Hra z důvodu, že obsahovala omračující brutalitu, díky jejímu vydavateli, EA, zkrátka nevyšla. Přesto se dostala "ven" a pokud vám to není blbé, navracet se k vaší pirátské historii, je ke stažení tam venku. Pro navnazení se podívejte na toto video:
Pointa článku? Hmm a co takhle: kontroverzi na vás!
zeal
Až na chybějící pointu, nebo nějaký smysluplný závěr moc pěkný článek.
OdpovědětVymazatDíky za pochvalu. Chvíli jsem přemýšlel, jestli z toho neudělat článek pro KK, ale on tam nějaký takový už hodně pravděpodoně je.
OdpovědětVymazat