pátek 7. srpna 2009

Jak zachránit PC scénu?

Ačkoliv mě skoro vždy provázely herní konzole, třeba jen ty do ruky, vyrostl jsem na PCčku a jako takovému jsem nikdy nepřestal fandit. I když to bylo v "nejhorších časech", kdy jsem si pořídil PS2ku, jen maličko, až to skoro vypadalo, že jsem mu přestal fandit úplně. Nepřestal.

Na PC je rozhodně stále prostor pro herní zábavu, kterou konzole nebudou moci nikdy nabídnout. A právě obnovení tohoto prostoru/tohoto typu zábavy vidím jako cíl, který by si měl stanovit co největší počet tvůrců. Konkurovat konzolím a čekat, že takhle PC uspěje, je naivní, ba přímo hloupé. Aby se dostavil úspěch, je v první řadě potřeba se zaměřit na obyčejná průměrná PC. Takže nic takového jako Crysis, který si ještě dnes nikdo pořádně nezahraje, opravdu k úspěchu nevede. Nikomu se nechce neustále upgradovat, tak se nedá divit tomu, že narůstá počet konzolistů: konzole stojí třetinu až polovinu průměrného PC a hry na něm jedou svižně, bez sekání, přesně v takové podobě, jakou zamýšleli tvůrci.

Co tedy potřebuje PC:

1. Více her v žánrech, které pro PC byly vždy charakteristické jako (pořádné) strategie, adventury, dungeony (viz úspěch Oblivionu), složitá RPGčka

2. Boom exkluzivních herních titulů. Bude potřeba, aby se na PC scéně otřásala země, nejlépe po výbuchu několika velkých atomových bomb (použít se dá i Diablo 3). Chce to nějaký pravidelný útok, jak to teď Sony vymyslela u PSP.

3. Je potřeba spousta remaků her odjinud. Krom originálních her jsou zapotřebí i remaky kvalitních her, které jsou na konzolích. Je totiž potřeba ukázat, že PC je platforma číslo jedna, Olymp herních zařízení. Chci si zahrát Scribblenauty a já si to na PC prostě vydupu.

4. Je nutné do tohoto snažení zapojit herní novináře, kterým je potřeba přetlumočit, že i oni můžou za mrazivě špatný stav PC her. Je sice ekonomická krize, ale právě teď je ten správný čas říct dárečkům za vyšší hodnocení prosté a jednoduché: Ne!

5. Je třeba přesvědčit hráče, aby se vrátili k PC, nějakým způsobem jim vrátit ztracenou důvěru v osobní počítač. Je na čase, aby herní firmy začaly ze svých studií vypouštět jednu pecku za druhou (mám na mysli pecky kalibru Incubation a Duke Nukem 3D).

6. Zapomenout na to, že někde nějací piráti tohle a tohle. Není to pravda. Spousta her, které se objevily na torrentu, často vykázaly větší zisky, než ty, které se tolik nekopírovaly. Zkrátka tvůrci musí přestat ukazovat prstem na piráty. Za komerční neúspěch hry může jedině to, že hra až tak dobrá není.

A něco dalšího by se ještě určitě našlo. Na svém (sice nadupaném) PCčku (ale) s blbou grafikou si těžko zahraju nového Batmana. Tak možná je potřeba i to, aby bylo levnější hardware. :)

zeal

4 komentáře:

  1. Pěkné bodové shrnutí co by bylo potřeba udělat, ale ono je to mnohem jednodušší, než se ti může zdát:

    Peníze.

    Pokud někdo vydá multiplatformovou hru a pak zjistí, že se jí na Xboxu prodalo 2 miliony, na PS3 1 milion a na PC sotva 300 tísíc, tak se na PC verze vybodne. A ty mu to nemůžeš mít za zlé, protože dotyčná firma nedělá hry pro hráče, dotyčná firma dělá projekty, na kterých vydělává. A pokud to na nějaké platformě nesype, tak proč by ji podporovali, nedej bože exkluzivně, že jo.

    To máš jako Ubisoft a PSP. Tam taky od Ubi nevycházejí žádné hry, prostě na to kašlou - málo se prodávaly. Zatímco ty jejich veleúspěšné "Imagine" (nebo tak nějak) série, kdy se staráte o koně, křečky, papoušky apod. na Nintendu DS se prodávají po milionech. Jaký pak důvod by měli Ubisofti tohle cpát na PSP, když se to tam neprodává?

    PC trh je pořád naprosto v pohodě, jen se trochu změnil a je jiný, než před deseti lety.

    OdpovědětVymazat
  2. Aha, to jsem tam zahrnout určitě měl. Mizerný prodeje multiplatformových her, to je právě ten důvod, proč vydavatelé ječí a ukazují prstem na piráty. Malý prodeje jsou zkrátka proto, že hraní na konzolích je pohodlnější A taky tam ta hra vypadá líp, v případě, když nemám nadupaný PC za čtyřicet tisíc (včetně dvou grafik propojených do SLI). Třeba já když se mám rozhodnout pro hru, která existuje na více platformách, volím PS3ku, z výše jmenovaných důvodů a navíc stejně to jsou ve velkým měřítku hry, který jsou designovaný na gamepad.

    OdpovědětVymazat
  3. No vidíš, sám podřezáváš pod PCčkem větev! :)

    OdpovědětVymazat
  4. Co mi zbývá, když jde většinou o hry, které prostě patří víc na ty konzole než na PC? :) Chtělo by to, aby se jen PC scéně věnoval někdo hodně šikovný, který by dokázal dělat zajímavé hry, které by pro konzole nebyly moc vhodné (RPGčka, strategie vyžadující myš a hodně paměti).

    OdpovědětVymazat