neděle 9. srpna 2009

Zlo ve hrách?

Kdesi jsem četl, že hry si v minulosti vybudovaly až příliš negativní image u veřejnosti, a že by jaksi nebylo moudré v nastoleném trendu (násilných her) pokračovat. Už nevím, kde jsem tento výrok četl, ani kdo je jeho autorem. Jedno je však jisté, nebyl to nikdo, kdo by měl moc takové hry zastavit. Vydání Manhunt 2 to jen potvrzuje. Mohl to být ale někdo, kdo takový trochu větší vliv má, protože jak si můžete všimnout, her jako je Phantasmagoria, Doom nebo původní Soldier of Fortune dnes moc není. Počet brutálních nebo jinak "zlých" her je dnes méně než v minulosti. Ale třeba stačí se kouknout, jak smutně dopadla série Mortal Kombat, kde místo neskutečných fatalit bojujete proti hloupým komiksovým postavičkám. Nad tím se dá jen zakroutit hlavou.

Kde jsou hry s masovými vrahy, kam zmizela naprosto běžná brutalita? Silent Hill 5 je prý o dost sušší než předchozí díly (zatím jsem ho nehrál) a zdaleka prý není tak strašidelný. Většina doomovek ubrala na důraznosti, lidské cíle vystřídali mimozemšťané a jiná barva krve. No tak tohle je situace pomalu jak vystřižená cenzorskými nůžkami ze sousední říše. Co je sakra závadného na tom, že mimozemštané nakladli hlavnímu hrdinovi do hlavy svá vajíčka? Kam zmizel plamenomet a ostatní středověké zbraně? Proč se na jejich místa snaží dostat pseudozbraně jako gravitátor a portálostřel? Kam se vytratila neklidná atmosféra, která dýchala z plných plic v Zork Nemesis? Proč jsou duševní nemoci a lidské vnitřnosti v dnešních hrách jedno velké tabu? Proč Curtis Craig musel vidět všechny ty zlé věci, co se děly jiným lidem? Proč jsou hezké hry tak moc v kurzu?

Co bude potom, až budou mít hry u široké veřejnosti pozitivní image? Dostanou se znovu do módy, čili budou se prodávat jak housky, hry obsahující "zlo"? Jaký má tedy smysl vyhýbat se "těmto" hrám?

zeal

7 komentářů:

  1. Moc s tím nesouhlasím - podívej se na tuhle tabulku (http://www.islandnet.com/~kpolsson/topvid/#1993) a uvidíš, že dřív se prodávalo mnohem míň vyloženě násilných či brutálních her, než je tomu dnes. Ono se jich i dělalo míň. Teď to sice ve všemožných žebříčcích "kazí" hry na Nintendo, ale stačí se podívat co se každý měsíc prodává na Xboxu a PS3 - jedna akční hra vedle druhé.

    Jinak si myslím, že je to podobné, jako u filmů - čím nižší rating hra má, tím víc se jí prodá. Samozřejmě že existuje tuna her na které tohle neplatí (GTA, COD:MW, AC apod.), ale všeobecně platí, že nižší rating = vyšší počet potenciálních zákazníků.

    A myslíš, že to je opravdu škoda? Protože většinou byla ta přehnaná brutalita ve hrách jen tak, nijak z toho neprofitovala hratelnost. To, že v prvním Soldier of Fortune jsem mohl vojáka naporcovat na malé kousíčky bylo sice fajn, ale stejně jsme pak po síti hráli Quake 3, kde té krve zas tolik necáká.

    Osobně mi třeba vůbec nevadí, že nemůžu v Hitmanovi naporcovat nepřítele sekáčkem na maso na maličké kousíčky - hratelnost by to nezlepšilo.

    Ale jinak nic proti násilným hrám, takový Carmageddon byla hrozná prča :)

    OdpovědětVymazat
  2. Akční hry vévodí žebříčkům, to jo, ale z většiny mám dojem, jako by v nich to násilí bylo do jisté míry utlumené. Zkrátka mám pocit, že dřív bylo tvůrcům jedno, jestli tam bude stříkat krev, jestli bude hlavní hrdina feťák, oplodněný mimozemšťany, jestli budou vedlejší postavy masoví vrazi a nebo jestli se bude v Mortal Kombatu trhat ta páteř. Ta volnost u tvorby her mi u dnešních herních titulů chybí.

    No a teď jsem viděl ukázku ze hry Mars a tam někdo mydlí do příšery, ale vypadá to, že je to "jen jako" (do příšery se ani jednou přímo netrefí), až do chvíle, než příšera padne na zem (jakože ji dostal). Tak tomu já říkám podvod na hráče.

    OdpovědětVymazat
  3. Hratelnosti to na ničem nepřidávalo, to ne, ale zlepšovalo to atmosféru.

    OdpovědětVymazat
  4. To máš pravdu, ve spoustě her už ani neteče krev, nebo jen tak naoko. Což není moc dobré a to mi vadí. Ale nějakou přehnanou brutalitu ve hrách moc nepotřebuju. Stačí mi, když sou zábavné ty základní herní mechanismy. To je přece nejdůležitější.

    OdpovědětVymazat
  5. Jo, s tím určitě souhlasím. S dodatkem, že bych si zase rád po čase dal nějakou přehnanou brutalitku, třeba toho MK. Jsem cosi zaslechl, že by se měl další díl vrátit ke kořenům, ale to taky můžou být jen obyčejný PR žvásty.

    OdpovědětVymazat
  6. Jj, další díl by měl být stejně brutální jako ty první.

    Já osobně bych si rád zahrál nějaký nový Carmageddon - s pořádnou grafikou, fyzikou a Euphorií. To by byly jatka :)

    OdpovědětVymazat
  7. Novej Carmageddon bych taky moc rád! By se daly s dnešní technologií dělat divy: realisticky namotat chodce na pneumatiku! :)

    OdpovědětVymazat