čtvrtek 27. srpna 2009

Pirátství a jeho vliv na herní průmysl

"Arrr!"

V následujícím textu bych se chtěl podívat na takovou zvláštnost, o které se nemluví, ani se o ní nepíší žádné články. Je ale myslím natolik zajímavá, že by bylo dobré o ní napsat alespoň takový kratší článek tady na CC. No a třeba zjistím, že můj pohled na tuto zvláštnost je zcela mylný a to bude znamenat, že budu konečně moci klidně spát.

Už jste se někdy zkusili zamyslet, kde by byl dnešní herní průmysl, kdyby neexistovalo pirátství? Kdyby v dobách, kdy se herní průmysl teprve formoval, neexistovalo nic jako kopírování disket (ano, o tohle bychom také přišli) a oslovení "pirát" by zůstalo jen v romantických knížkách, či na silnicích, potažmo v chudých afrických zemích.

Většina z nás ví z první ruky, že bez zločinného kopírování her v počátcích demokracie bysme si zahráli maximálně dvě, tři hry, které by nám byly rodiče s to koupit. Hry stály hotový majland a některé se u nás vůbec neprodávaly, přesto jejich profily vítězně okupovaly stránky časopisů. A v té době byly přesto populární. Samozřejmě díky schopným pirátům - jednoho velice schopného jsem v mých PC začátcích taky znal, ale nebojte se... svou daň společnosti (velmi brzy a velmi drsně) zaplatil. Ještě taková perlička: své úplně první hry jsem dostal od prodejce PC. Prostě mu přišlo správný, abych si na tak drahý mašině i něco zahrál.

Pirátství asi v půlce devadesátých let vykrystalizovalo ve vysokou popularitu PC hraní. To už bylo tak obrovské množství lidí postižených hrací mánií, že už nebylo "blbý" chodit si pro hry do obchodů. Pirátství přestávalo být ON. Navíc i obchodníci uznali, že půlka platu není ta správná cena pro střílečku, takže si obě strany takhle pěkně vyšly vstříc. Jedna snižovala ceny, druhá začínala za hry platit.

Ale teď se zkusme zamyslet nad skutečností, kdyby žádné pirátství nebylo. Pokud by PC hraní nedostalo žádnou šanci u nás se uchytit, jak by se potom mohlo stát v budoucnosti populárním? Dnes (s velmi dobrou českou ekonomickou situací) by se asi nějaký chytrý způsob dal vymyslet, ale představte si, že jsou devadesátá léta a vy nemáte jiný způsob, jak ty drogy... ehm, hry dostat mezi obyvatelstvo země, která se teprve vzpamatovávala z tyranství komunismu, než skrze piráty, šikovné lidi, kteří za úplatek byli schopni obstarat, dovést, předvést a nainstalovat cokoliv, od Áčka po Zetko.

Tak a zbytek nechám na diskutujících, kteří na tohle budou mít jistě erudovanější názor než já. Poznámka pro Mjr. Dastycha: "Váš názor mě nezajímá."

zeal

3 komentáře:

  1. Jeeeeee! Ja zacal cist a myslel jsem si, ze je to o piratech, jako Monkey Island a tak, ze se dozvim, jaky pirati, piratky a piratcata se objevovali ve hrach a treba kdyby se postavili proti sobe, kterej pirat by keryho prepral, nebo tak neco. A vono je to vo tech piratech.... Sakra :)

    OdpovědětVymazat
  2. Příště. Příště napíšu něco o pirátech i pirátkách. Bude to velký článek!

    :)

    OdpovědětVymazat
  3. Tohle je taky dobry, ale prece jen ty pirati a piratky, to sem se hned zacal po prvnim odstavci tesi, tak sem byl pak malinko zklamanej. A kdyz velkej clanek! Tak to jo! :)

    OdpovědětVymazat