středa 4. listopadu 2009

Návrat klasické hratelnosti?

S nastoleným trendem 3D akčních her to budou mít strategie brzo "za pár", čili už brzo o nich budeme mluvit v "minulém čase". Už teď je ale spousta žánrů minulosti (asi) nenávratně pryč, podobně jako některé živočišné druhy.

Některé vymizelé žánry nebo ty, které mají na kahánku: klasické adventury, čtverečkové dungeony, klasické doomovky, tahové strategie, letecké simulátory, ponorkové simulátory, klasické plošinovky, bojovky, FMV hry...

Můžeme vděčit ničemu jinému než evoluci, která si přežití těchto žánrů prostě nepřála. Je dost možné, že v budoucnosti tak někdy nastane okamžik, kdy budou vedle sebe koexistovat pouze 3D akční RPG adventury, sportovní hry a realistické First person střílečky. Jaká to "krásná" budoucnost! Proto se nedivte tomuto článku, v němž volám po návratu klasických žánrů. Věřím, že klasické žánry, které už nejsou v módě, by mohly fungovat i dnes, za předpokladu, že by se graficky vyšperkovaly. Minimálně by zpestřily dnes už tak omezený výběr. A lépe. Je jistě mnoho lidí, kteří by ocenili, kdyby se mohli ponořit do hratelnosti, kterou znají jako svoje oblíbené boty.

Příklad: Doomovky. Dnešní FPS můžou jen tiše závidět špičkové hratelnosti klasických doomovek. Je to tak a to mi nikdo nevyvrátí. Nové střílečky zase vynikají v něčem jiném, jako v grafice, fyzice a v některých případech i v lepší umělé inteligenci. Co jim však chybí, je podle mě vyladěná hratelnost. V moderních FPS máte realistické budovy, které jsou ve většině případů nadesignované tak, že tam nemůžete udělat strhující situaci na takovém stupni, jako v klasickém Doomu a jeho povedených nástupcích. Zadruhé, většina nových FPS má špatně navržené zbraně, popř. autoři experimentují a dají tam nesmysly typu "magnetocuc" ap. Bez kvalitních zbraní není dobré doomovky a autoři těchto her to nevím proč podceňují. Poslední skvělá zbraň byla tak možná v novém Wolfensteinu a před ním... ? Nepamatuju se, kdy jsem naposledy žasnul nad skvěle navrženou zbraní. Možná to byly skvělé pistole a pušky v Return to Castle Wolfenstein, možná něco v Doomu 3. Zatřetí, FPS hra často stojí na jedné novince a na ostatní kašle... někde se střílí teleporty, někde se využívá zpomalení času a pak zase to stojí a padá na skvělé fyzice. A za poslední mi přijde, že výrobci dnešních stříleček moc nad hrou přemýšlí, respektive přemýšlí na špatných místech a zapomínají přemýšlet na těch správných místech.

Koukněte na následující video a řekněte mi: Co je špatného na klasické doomovce?




Tohle je tedy klasická hratelnost, kterou dnešní "palnebobuďzabit" nahradily absolutními nesmysly, jako je příběh, skriptované události a NPC kolega. A co Painkiller? To není návrat ke klasické hratelnosti, to je spíš takové "bleh", aby se nemusel dělat složitější level design.

Tak co? Chceme návrat těchto her nebo bude lepší varianta, konečně tu díru zasypat a zavolat: "Rest in piss, fuckers!"

zeal

0 komentářů:

Okomentovat