pátek 13. listopadu 2009

Proč nehraji MMORPG?

Není to tak, jak byste si mysleli, že opovrhuji online hraním. Celkem dlouho jsem byl nadšeným hráčem Enemy Territory a sem tam jsem si dal po síti i nějakou jinou doomovku. Třeba Dooma 2.

V tom to rozhodně není. Je to určitě souhra několika faktorů. Jeden ale hraje roli poměrně velkou: MMORPG totiž nabízí menší zábavu než single player (popř. co-op).

Zkoušel jsem jich několik a pokaždé byl scénář stejný. Objevíte se na místě pro nováčky. Dostáváte první úkoly, které zahrnují činnosti, jako zabíjení divokých prasat, ap. Zvyšuje se vám level a postupně dostáváte další a další úkoly od NPC postav. Zlepšují se vám schopnosti, jste silnější, máte lepší to a pak tohle. Hra je přitom pořád stejná. Tedy až do chvíle, než se přidáte k nějaké skupince, což ale po vás vyžaduje několik dnů hraní (hracího času). A ani potom nemáte jistotu, že hraní ve skupině bude zábavnější, než dosavadní zkušenost.

Takové běžné MMORPG je limitováno jedním silným faktorem. Hra musí být pro každého naprosto stejná, což je tedy opruz, když takové MMORPG by mělo spíš mít výhody právě toho online světa, který by (logicky a realisticky) měl znamenat pro každého hráče jinou zkušenost. Ve skutečnosti je to ale přesně naopak. Single player (např. u fantasy her) nebo i multi player (u doomovek) nabízí mnohem větší zábavu, než herní žánr skrývající se za obludnou zkratkou MMORPG, žánr, který nabízí málo muziky za spoustu peněz, a moc investovaného času.

zeal

5 komentářů:

  1. U MMORPG her plyne inzenzita herního zážitku předně z interkace s dalšími hráči. A to jak při kooperaci, tak při PVP. Princip, tzn. honba za zkušenostmi a vybavením, je samozřejmě až ďábelsky jednoduchý. A může slavit úspěch i v singlu, viz. Diablo. Doom nenabízí větší porci zábavy, nabízí jinou zábavu. Mimochodem: Doom může sežrat mnohem víc času, než takové běžné MMORPG. Ozkoušeno na lidech, true story ;)

    OdpovědětVymazat
  2. Díky za komentář. Btw ten článek není celej. Se mi publikoval a spadl mi net. Fakt super.

    OdpovědětVymazat
  3. Ono se právě MMORPG v singlu imho konat nemůže, protože MMORPG je okleštěnej o tu složitější (tudíž zábavnou) herní stavbu, kterou single hra má. V MMORPG taky chybí silnější hru ovlivňující příběh. Questy se obnovují, aby si je mohl užít každý hráč. Prostě MMORPG podle mě je okleštěnej špatně nadesignovanej single v sand box stylu s featurou navíc: že tam potkám jiný hráče, který tam jsou jen proto, aby mi tam pobíhali okolo, když jdu zrovna plnit dvoustej (a naprosto stejnej) quest. :)

    OdpovědětVymazat
  4. To je právě ono: MMORPG (aspoň WOW) neni o questech. Questy jsou jen nutnej výtah na nejvyšší level, až tam začíná hra - kooporace s hráčema v těžkej dungeonech, PVP a z toho vyplývající nutnost dobrýho vybavení, který seženeš jen intenzivnim hranim apod.

    OdpovědětVymazat
  5. Jj, já právě nemám chuť ani trpělivost, a vlastně ani čas, na tenhle typ her. Prvních pět a kdoví kolik dalších hodin strávených ve cvičném kempu v Anarchy Online a Champions Online mi bohatě stačily.

    OdpovědětVymazat