pondělí 2. listopadu 2009

Proč je těžké recenzovat RPGčka?

Dřív nebyl problém s recenzováním RPGček, neviděli jste, že by si někdo z recenzentů stěžoval na délku (ať už čehokoliv), ba už vůbec ne na to, že "to za ten plat nestojí". Jiná doba (ani lepší, ani horší, prostě jiná). No ale dnes je to prý problém. Do zákulisí herních časopisů nevidím, ale děje se to, že recenzování RPGček je vážným problémem. Z nějakého důvodu, který si neumím představit.

K tématu článku se vyjádřila redakce SCORE takhle:


Němý úžas.

No...

Tak už můžeme... ? Ne?

A teď?

Co teď? Už můžeme pokračovat? OK.

Problémem je tedy délka hraní onoho RPG, pokud to chápu správně? Není možné stihnout dohrát RPG do uzávěrky? Tak to dohraji co nejdál a do recenze to napíšu, že jsem to nestihl, ne? Žádný problém, pokud se to vysvětlí uzávěrkou, čtenář odpustí. Bo ta hra není zábavná a 50 hodin je mučení nebo co je za problém? Jde o složitější (komplexnější) hru a recenzent není schopen se do hry ponořit, protože má rád lehké a rychlé projití hry? Je těžké naškrábat něco o dlouhém RPGčku? Vysvětlete mi to někdo!

zeal

11 komentářů:

  1. Bohuzel tohle je mnohem vetsi problem nez se zda. Nevim jak u placenych redaktoru, tam je to asi trochu jine, ale kdyz takovou recenzi pise externista, na web, nebo do casopisu, to je jedno, prakticky neni placeny za to, jak dlouho hru hraje, ale ze napise tu recenzi, to je ta prace, za kterou dostane odmenu. Kdybychom si tedy vzali, kolik prace clovek stravi nad recenzi i s hranim takoveho RPGcka, treba 40 hodin, vyslo by nam, ze kdyby sel clovek zametat ulice, pravdepodobne by si prisel na lepsi penize. To si nedelam srandu. Opravdu je problem delka nekterych her, hlavne ty RPGcka, protoze recenzovat takovou hru je nepomerne narocnejsi, na kvalitu recenze i na cas a pritom za to dostanes prakticky stejne penize, jako bys recenzoval nejakou ptakovinu co dohrajes za par hodin a hned napises recenzi.

    OdpovědětVymazat
  2. Presne jak pise Robotron: kdyz si prepocitas honorar za herni recenzi na hodinovej plat, vyjde ti u narocnejsich titulu absurdne nizka mzda.

    OdpovědětVymazat
  3. Zeal, pozri sa na to, recenzovat kvalitne RPG-cko je dlhodoba zalezitost. Teda zrecenzovat ho poriadne (napr. taky Storm of Zehir niekto v Leveli zrecenzoval po dvoch hodinach hrania :)) a bolo to poznat). Preto tak trvalo, nez som napriklad prisiel s recenziou na Drakensang (niekde v okoli sa vala link).

    Druha vec, v minulosti sa este pisali recenzie viac z nadsenia ako profesionality, preto to v minulosti islo :)

    OdpovědětVymazat
  4. S těmi externisty to chápu. To, že dostane zaplaceno za jednu recenzi, ať už jde o RPGčko nebo akční hru na jedno dopoledne, stejně, je fakt opruz. Ale neznamená to tedy taky to, že externistům se takovéhle hry nedávají? Tím by byl problém vyřešen? Protože redaktoři nedostávají zaplaceno za každou hru, ale jednorázově? Nebo dostane podle toho, kolik ten měsíc napíše?

    Z té reakce SCORE jsem si udělal obrázek, že buďto to recenzuje víc lidí, anebo jeden stálý redaktor. Taky jsem pochopil, že hrát Dragon Age je velkej opruz.

    Každopádně, podle toho, jak dlouho se recenzuje takový Dead Space Extraction -> na Tiscali Games na to měl recenzent 2 týdny, tak to vypadá, že mu zametání silnic nepřišlo jako lepší job. Nebo je to taky redaktor, a ne externista? To by leccos vysvětlovalo.

    MickTheMage: no jo, z nadšení. A kde ho dneska vzít, že? ;)

    OdpovědětVymazat
  5. Kdyz na tiscali napisi, ze hru recenzent recenzoval dva tydny, neznamena to, ze dva tydny sedel u pocitace a hral ji. Znamena to je jedine, ze mel hru dva tydny zapujcenou... Jak s tim casem nalozil? Jak moc se tomu venoval? To uz je prece na nem a do bytu mu sefredaktor ani nevidi... Takze kdyby hypoteticky recenzent mel hru doma dva tydny, ale hral ji za ty dva tydny tak hodinu a presto napsal recenzi, na ktere se to nepozna, nikdo nic nezjisti, ani nemuze, je to ciste na nem...

    Vetsinu recenzi pisi externiste...

    OdpovědětVymazat
  6. A mimochodem, kdyby nekoho nahodou napadlo brat dvoutydenni recenzovani hry jako skutecnou dvoutydenni praci, museli bychom se v odmene dostat nekam na 10000, kdyz to srovnam s normalnim platem v naky praci za dva tydny. A kdyz si jednu nulu uberes, tak se asi tak priblizis k ty castce za recenzi.

    Co myslis, kolik ma metar za dva tydny? ;)

    OdpovědětVymazat
  7. Jediným schůdným řešením je tedy nechat recenzovat RPGčko full-time redaktorem časopisu nebo ho nerecenzovat vůbec, pokud jsem něco nepřehlédl.

    OdpovědětVymazat
  8. Copak redaktor je od toho, aby psal naky recenze? ;)

    Naopak, myslim, ze si prehlidl jednu dulezitou vec. RPGcka a narocnejsi hry na cas se recenzuji, furt a porad a delaji to lide v podstate nad ramec jejich povinnosti, i kdyz jsou za to spatne placeni. System my zmenit nemuzem, muzem ale bejt vdecny tem lidem, co to delaji, i kdyz by se na to klidne i mohli vykaslat :)

    OdpovědětVymazat
  9. On by se ten systém nedal nějak obejít? Třeba tak, že ten, kdo by věnoval čas takhle dlouhé hře, tak by měl v redakci jisté výhody, dostával by kafe každý ráno na stůl, měl by třeba nakročeno stát se šéfredaktorem, ap.

    OdpovědětVymazat
  10. Zapojit trošku představivosti, jak se dřív tuším dělávalo. No ale pro tu dnešní redakci je recenzování jen práce. Nedivím se jim, ale je to smutný. :)

    OdpovědětVymazat
  11. To si ale samozřejmě dělám legraci. Vděčný můžeme být určitě, s tím jistě souhlas.

    OdpovědětVymazat