úterý 10. listopadu 2009

Zkostnatělost herního žánru

Párkrát jsem se setkal s názorem, že adventury jsou ten nejzkostnatělejší žánr vůbec, tedy že jsou od počátku vpodstatě pořád stejné. To je sice asi pravda, ale ještě bych k tomu dodal, že v rámci adventur těžko vymyslíte větší změny, které by fungovaly, jako v ostatních žánrech, a proto každá menší změna je zhruba na stejné úrovni, jako ta větší v jiném žánru. A nebo jinak. Adventury ušly dlouhou cestu, jen na ni vyšly poněkud dřív, a to už v době textového módu. Když se v tomhle žánru dosáhlo dokonalého stavu, začal stagnovat. Až úplně zmizel.




Zajímá mě, nečeká tohle většinu herních žánrů? Jak postupovat, když se něco takového stane? Časem jeden zanikne a to nejlepší z něj se přelije do jiného žánru? Aha, možná přesně tohle se přihodilo krom adventur právě mým oblíbeným dungeonům. Čeká tohle i závodní hry? Id software svým Rage ukazují, že takový scénář je dost možný.



zeal

5 komentářů:

  1. Vono je to trosku jinak, sorry ze budu poucovat :) S tema adventurama. Za prve, je fakt, ze adventury jsou vlastne porad stejne, mysleno ten klasicky system, ktery byl vynalezen v Maniac Mansion, textovky byly prece jen malinko jine. Jde o to, ze drive adventury zily z toho, ze poskytovaly oproti jinym hram skutecne pribehy. Tehdy jeste neexistoval pojem jako dnes akcni adventura, ktera prisla az s Tomb Riderem. Dnes uz maji dobry pribeh i akcni hry, a tak adventury ztraci na svem postaveni jedinecnosti oproti jinym hram. Naopak, kdyz jsou hraci zvykli na akcni adventury, kde maji pribeh take a nemusi se patlat se nejakym slozitejsim kombinovanim predmetu, uz jim ty klasicke adventury nevoni, protoze nechapou, proc by meli chodit tam a tam a tam skombinovat neco s necim, kdyz to zdanlive ani nema smysl.

    Podle me klasicke adventury se jeste nejaka leta udrzi na zarizenich jako modernejsi telefony a handhledy, tam jako dungeony budou mit opodstatneni. A na velkych konzolich a pocitacich, tam uz to chce proste jinak. Bud adventury v uplne nove forme, jako Heavy Rain, a nebo adventury kombinovane s jinymi zanry.

    Co by se ale mohlo stat, ze adventury jeste zaziji obrozeni s interaktivnimi filmy. V podstate neco takoveho jako byla idea pri vzniku CDromu, jen uz ne tak strasne blbeho a z hlediska technologie mnohem pokrocilejsiho. Na to sem docela zvedavej, co se z toho vyklube.

    OdpovědětVymazat
  2. Jo a zavody, auta a todle vsechno, to bude in dycky ;)

    OdpovědětVymazat
  3. Na tom něco bude, s tím příběhem. Ono je to docela možné, že je mezi žánry přepříběhováno a adventury tak ztratily ten hlavní trumf, který nabízely, navíc vedle Uncharted vypadají zastarale, takže vyřešeno. A nezapomeňme na Hidden object games, což je v podstatě zlehčená "adventura" pro nehráče - klikání s příběhem. Takže ani tam není pro adventury místo.

    OdpovědětVymazat
  4. Podle mě je to ještě v něčem jiném, ono adventury jsou podobně jako RPG univerzální žánr který formou skratky dokáže zpracovat jakoukoliv činnost. Rozdíl je v tom, že RPG omezuje (teoreticky neomezené) hráčovy možnosti řešení problémů pomocí schopností a vlastností postavy, které si hráč sám určí. Kdežto adventury jsou striktně omezeny tím jaké řešení vybrali autoři a neobsahují alternativy (přitom ale není zřejmé čeho nebude postava schopná). Mohli by poskytovat více příležitostí pro hráčovu invenci, ale za tu cenu nebýt lineární(možná i příběhem). Je to paradox ale nejvíce ubíjející je na adventurách to přešlapování kdy hráč vlastně ani nemá možnost použít vlastní logiku, protože musí najít autorovo řešení. Tím je to unylé,přitom by stačilo aby hráč nejen posouval děj, ale měl nad ním větší kontrolu.

    Teď jsem si toho teprve všimnul, tak se omlouvám za reakci k rok starému tématu. :)

    Zitron

    OdpovědětVymazat
  5. Skvělý postřeh. Ono by vůbec byl ideální stav, kdyby adventury byly natolik propracované, že by hráč měl neustále pocit, že to celé stojí jen a pouze na logickém uvažování.

    Nejenže bych si nedal do kapes předměty, o kterých bych v tom momentě neměl páru jestli se mi budou později hodit, ale hezky bych je začal jít hledat, až by bylo záhodno je sehnat. Tohle by sice znamenalo, že by ve hře šlo sebrat cokoliv kdykoliv (anebo se zaktivovaly na obrazovce předměty až PO zadání úkolu), ale pořád lepší než si kazit postup hrou tím, že už dopředu budu vědět, jaký předměty budou potřebný k vyřešení úkolu, ještě než se ten úkol objeví.

    Vymyslet se toho dá víc, ale to bych si asi nechal až pro případný článek. Omlouvat se nemusíš. Komentuj co uznáš za vhodné, klidně i chval, kritizuj, cokoliv, třeba i články staré dva roky. Komentářů není nikdy dost. :)

    OdpovědětVymazat